Vad får man sysselsätta sig med på sjukersättning?

Mer
4 år 10 månader sedan #1165877 av Admin1
Vid sjukersättning du fått före 1 juli 2008:

Du kan arbeta och ändå få behålla del av sjukersättningen men anmäl till Försäkringskassan innan.

Du kan studera med sjukersättning utan att anmäla till Försäkringskassan.

Vid sjukersättning du fått efter 1 juli 2008:

Du kan efter ett år arbeta och ha sjukersättningen vilande i 2 år. Du kan under den perioden återfå din sjukersättning. Första året får du 25 % av sjukersättningen skattefritt. Politiskt och ideellt arbete kan ske vid hel sjukersättning max 5 timmar/vecka och du får max ha 1/8 del av sjukersättningen i lön.

Studier kan påbörjas efter 1 år och sjukersättningen blir då vilande i 2 år. Studierna får finansieras med studiemedel.

Vid sjukersättning du fått före 1 juli 2008:

Du kan arbeta och ändå få behålla del av sjukersättningen men anmäl till Försäkringskassan innan.

Du kan studera med sjukersättning utan att anmäla till Försäkringskassan.



.
Mer
4 år 10 månader sedan #1165893 av Melody
Tack allihop för era svar.

Det var som jag trodde, psykiatrin försöker sabba och äventyra min framtida försörjning. Jag orkar inte ens jobba på "låtsas", de tjatar hål i en. På fsk sade de att man får inte göra ngt som jämställs med jobb. Ändå föreslår psykiatrin det. Är så himla trött...
Mer
4 år 10 månader sedan #1165930 av memphis
Jag tror inte att psykiatrin försöker sabba för dig. Tvärt om, de anser nog att ett normalt liv med arbete är bättre för patienterna i det långa loppet. Just sayin, det är ingen kritik mot dig och vad du känner att du inte orkar med osv.
Mer
4 år 10 månader sedan #1165946 av Geta
Det är nog få av oss som gått direkt från insjuknande i psykos till sjukersättning.
Mer
4 år 10 månader sedan #1165954 av Richard
Vi har här i kommunen ett projekt "Jag Kan", som är för de som är sjuka, men vill börja studera. Jag vill helst bli psykiater, men om man ska vara lite mer realistisk så vill jag gärna läsa programmering. Jag fick aktivitetsersättning 2005, o sjukersättning 2011.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1166055 av Melody
Cosmos, fick du din sjukersättning före 2008 då antar jag?

memphis skrev: Jag tror inte att psykiatrin försöker sabba för dig. Tvärt om, de anser nog att ett normalt liv med arbete är bättre för patienterna i det långa loppet. Just sayin, det är ingen kritik mot dig och vad du känner att du inte orkar med osv.


Jo, jag förstår, men jag har jobbat tidigare och vet att jag klarar max 10h pervecka. Jag vill men orkar inte mer, sover bort dagarna om jag jobbar utöver det. Problemet med psykiatrin är att de vill hitta oavlönat jobb sk låtsasjobb åt mig - och fsk tillåter inte det utan att sänka ersättningen. Så det blir en gråzon...
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.