Har ni handikapp-ersättning?

Mer
3 år 11 månader sedan #1257468 av Nissegossen
Har ansökt, det som felades var ett läkarintyg, därför avslogs det men God man överklagade nu med läkarintyg, vi får se hur det går, det skulle betala God Mans ersättning då lönen till honom. Går det inte kommer jag att ansöka om en God Man genom kommunen, de har kommunen som betalar för en God Man, då slipper jag en kostnad på 1000kr per månad. Har fått papper från Tingsrätten att de godkänner att han kan ta ut pengar allt på en gång för hela året. Det är en black om foten på mig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1257596 av Admin1
Även om godman kostar 1000 kr per månad så tjänar du på det. Det kostar mer för dig om du skall sköta din ekonomi själv.
Mer
3 år 11 månader sedan #1257598 av Nissegossen
Det är för att föregripa en dom i Tingsrätt, inget annat och få hjälp ja, men där kan jag än så länge föregripa så jag inte får förvaltare och vill helst ha en kommunal God Man, där betalar kommunen hans lön

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1257661 av Admin1
Du har nog för hög ersättning Nissegossen för att få kommunalt betald godman.
Så här står det;
"Gode män och förvaltare har rätt till ersättning för sitt arbete. Ersättningen, arvodet bestäms av överförmyndaren. Överförmyndaren bestämmer också om det är du eller kommunen som ska betala arvodet. Om du har låga inkomster och tillgångar betalar kommunen arvodet."
Du måste ha en inkomst under 125000 kr per år för att få gratis godman.
goteborg.se/wps/portal/enhetssida/for-di...2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Mer
3 år 11 månader sedan #1257671 av Richard
Jag får betala god man själv. Innan var det 500 kr i månaden.
Men nu är pappa min gode man, han är väldigt rik, så han sätter in de 500 kr på min fond istället. Han är pensionär o får både pension från Sverige o Norge, samt har vi ett företag som han hyr ut sin apotekstjänst o får bra betalt för det. Sen fick han ärva väldigt mycket från min farfar som var ett riktigt ekonomiskt snille! Han kom hit med ingenting efter andra världskriget, o byggde upp en förmögenhet, trots att han bara var förman på ett gjuteri.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1257675 av Cosmos

Jocke skrev: Ja det får dem troligen? Dem får extra merkostnadsersättning. Vissa handikapp har schablonersättning, eller har dem tagit bort den?

Skriv dom i stället för de och dem så slipper du skriva fel hela tiden!

Jag känner en tjej som sökte handikappersättning för sin sambo trots att denne var vid full vigör. Han led av schozoaffektiv men det gör ju ingen handikappad på samma sätt som om man har ohanterlig psykisk sjukdom och/eller förståndshandikapp. Men hon hade för stor inkomst för att få bidrag!
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.