Sjukersättning

Mer
16 år 7 månader sedan #89916 av leva
Sjukersättning skapades av leva
Jag är på väg att få sjukersättning. Vad har jag att vänta? Min läkare har skrivit till fk :cry:
Mer
16 år 7 månader sedan #89937 av Mysterio
Svar från Mysterio i ämnet Sjukersättning
Efter att jag fått min diagnos kontaktade min läkare fk och därefter fick jag beskedet att jag skulle få sjukersättning tills jag gick i pension ett par veckor senare så hänvisade dom till nya regler och jag fick tidsbestämd sjukersättning i mitt fall tre år, jag utgår ifrån att den tiden varierar beroende av vilken diagnos man har.
Mer
16 år 7 månader sedan #89947 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Sjukersättning
Vad har du för diagnos (om ingen diagnos, vilka symptom)?
Mer
16 år 7 månader sedan #89948 av leva
Svar från leva i ämnet Sjukersättning
Schizoaffektivt syndrom. Jag har haft ett skov igen och nu är det visst ingen som tror att jag ska kunna vara ute i arbetslivet.
Mer
16 år 7 månader sedan #90009 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukersättning
Sjukersättning kallades förr för förtidspension och kallas för yngre personer aktivitetsersättning. De flesta här har nog sjukersättning eller aktivitetsersättning och det är få som jobbar.

Sjukersättningen brukar vara 65 % av lönen + ersättning från fack eller arbetsgivare varje månad. Om facket eller du själv har en livförsäkring kan man få ut ett engångsbelopp som beror på hur gammal man är. Försäkringar som ger detta har sk förtidsbelopp.
Mer
16 år 7 månader sedan #90015 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Sjukersättning
Sjukersättningen är 64 % av lönen. Och det finns tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning som normalt sträcker sig över 2-3 år och som sedan omprövas igen. Det är här som nu regeringen ska sätta in hårdare åtgärder för att få ut fler människor i arbete så att bedömningen kommer att bli hårdare för att se om inte den sjuke har någon arbetsförmåga.

Sen finns det icke tidsbegränsad sjukersättning som ju är den riktiga förtidspensioneringen och sträcker sig till den riktiga pensionsåldern. Och denna typ av sjukersättning sätter dom inte längre utan det är bara den tidsbegränsade, så att det ska bli möjligt att ompröva situationen.