Ny eller begagnad?

Mer
20 år 3 månader sedan #344 av Admin1
När jag köpte ny dator första gången trodde jag att man skulle behöva köpa ny dator var 3-4 år. Nu kan jag betydligt mer om datorer och jag är tveksam till att köpa hela nya paket.

Jag använder inte de nya resursslukande spelen och då skall en 400 MHz dator duga lika bra. Jag har sett att de nu kostar c:a 500 kr begagnade på IT-auktion.
www.it-auktion.se/
Där verkar det dessutom vara omöjligt att bli lurad och datorn är testad innan.
Nackdelen är att operativsystemet måste man hålla själv och installera.

Om bildskärmen är bra liksom tangentbord och man vill ha en ny datorenhet kan man t.ex. på Datorbutiken.com köpa bara den separat.
www.datorbutiken.com/
Billigaste kostar 3300 kr.

Sin gamla dator kan man sälja på Internetauktion om den fungerar t.ex.
www.tradera.com/

Det jag tycker är viktigast är bildskärmen. Här kanske jag skulle tveka att köpa begagnat, men en 15" skärm brukar kosta c:a 300 kr begagnad har jag sett.

Vad föredrar ni gammalt eller nytt? Själv lutar det åt begagnat numera, eftersom jag aldrig använder några resursslukande spel.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #345 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Ny eller begagnad?
Mycket förnuftigt inlägg admin. Det finns ingen anledning att köpa en ny dator om man inte tänker spela spel. 17" bildskärm tycker jag dock är det minsta man skall ha. Annars ansträngs ögonen så mycket.

Dessutom, om man köper nytt kan man lika väl köpa en dator med AMD processor istället för Intel. Det sparar säkert en tusenlapp.
Mer
20 år 3 månader sedan #346 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ny eller begagnad?
Det är nog många som köper nya datorer för 15000-20000 kr fastän de kanske har en dator som egentligen är lika bra. Och om datordelen skulle gå sönder, så skulle en begagnad för 500 kr ge ett lika snabbt system för den typ av användning de har. Folk är rädda att köpa begagnat för att de tror att datorn inte fungerar, men datorerna på IT-auktion är funktionstestade. Jag skulle också satsa på AMD processor för det är ingen ide att betala för ett varunamn. Det är funktionen man är ute efter. En Intelprocessor kan man ju inte visa upp för omgivningen, som t.ex. en Porsche.

Du har nog rätt att 17 " bildskärm är lämpligast. Jag har en 15 " och jag tycker det går bra. På Megabyt säljer de begagnade bildskärmar med ett års garanti - en 17" kostar c:a 800 kr, men jag tror det är bra skärmar för datorerna kommer nog från företag, som har lite bättre kvalite på sina datorer än hemmapulare.
www.megabyt.se/

På IT-auktion kostar nog skärmarna bara 300-400 kr, men utan garanti. Men jag tror att där är det nog också lite bättre skärmar än normalanvändaren brukar ha hemma.

Återvinningsprojektet, som drivs av Handikappförbundet säljer begagnade paket
med Win98 och Office för 1800 kr. Funktionstestade. Det är Pentium 200 och uppåt. Det är ett alternativ för de som är rädda att bli lurade vid köp av begagnat och som vill ha ett helt körklart system.
www.hso.se/start.asp?sida=1078

När det blir dags för ny dator för mig, så lutar det åt att jag köper via IT-auktion faktiskt.

Admin
Mer
20 år 3 månader sedan #347 av Hannah
Svar från Hannah i ämnet Ny eller begagnad?
Hej!
Våran dator är 6!!!!! år gammal nu. Vi är på jakt efter en ny dator eftersom barnen vill spela spel och så.
Men jag tycker att 14-15000 kronor är för mycket pengar. Så vi får väl se... .?
Mer
20 år 3 månader sedan #348 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ny eller begagnad?
Du har nog samma typ av dator, som mig. Min dator är också snart 7 år. Är det nya spel, som kräver stora dataresurser, så krävs nog en ny dataenhet. Om ni har en bra skärm, tangentbord och mus, skulle jag nog satsa på att köpa en datorenhet för 4000 kr c.a på www.datorbutiken.com/ . Om det skall köras spel, så bör man nog ha en dator med ett icke-integrerat grafikkort. En fördel med datorbutikens datorer är att de är billigare att uppgradera än märkesdatorer.

Sedan använder ni Windowsen från den gamla datorn i den nya. Den gamla datorenheten kan ni sälja på www.tradera.com/ för kanske 500 kr max.
Det blir inte så dyrt med denna lösning, men ändå ganska hyfsat resultat. Bildskärmen kan man ju uppgradera senare om det skulle krävas.

Admin :lol:
Mer
19 år 6 månader sedan #5048 av Scout112
Svar från Scout112 i ämnet Ny eller begagnad?
Om man vill sätta ihop sin egen dator så gå in på eller köpa annat
<!-- w --> www.komplett.se <!-- w -->
Där finns det allt till ett litet billigare pris.