Datorn Kostar pengar

  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12308 av Björn
Datorn Kostar pengar skapades av Björn
Så om en dator med skärm och hårddisk står på i ett helt år så kostar det 2100kr. Hur mkt kostar det om bara hårddisken står på, och inte skärmen?

Är skärmen alltid 120W och hårddisken 60W?
Kan någon ge mig tips på att spara pengar, min data måsta alltid vara på för jag har en egen server som måste vara uppe.

Tack
Mer
19 år 2 veckor sedan #12309 av dalo
Svar från dalo i ämnet Datorn Kostar pengar

Björn skrev: Så om en dator med skärm och hårddisk står på i ett helt år så kostar det 2100kr. Hur mkt kostar det om bara hårddisken står på, och inte skärmen?

Är skärmen alltid 120W och hårddisken 60W?
Kan någon ge mig tips på att spara pengar, min data måsta alltid vara på för jag har en egen server som måste vara uppe.

Tack


Det beror på. Är det CRT eller TFT du menar? En stor CRT kan dra mer ström än själva datorn. Jag har fixat igång en dator åt min mamma som alltid är på, den är både en arbetsstation och en server, har satt i ordentligt stora diskar i den. När den inte används stänger jag av skärmen (17" Samsung CRT). Det är en Compaq 5441, rätt gammal sak, som jag uppgraderar, men den har en underbart tyst nätdel, bara på ca 150W, som räcker gott och väl för det som sitter i datorn.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12310 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Datorn Kostar pengar
Att ha skärmen släckt borde väl spara en hel del.
Vad datorn i övrigt drar i ström är nog lite olika. Jag har inga siffror.

Själv har jag tre fläktar under skalet som säkert drar en del ström ständigt; processorfläkten + chassifläkt + fläkt till nätdelen.
Det borde gå att hitta energisnåla fläktar, alternativt justera varvtalet nedåt utan att ändå "bränna upp" datorn, men jag vet inte om det är fläktarna som är största energislukaren.

Admin har ju en del erfarenhet om att driva en server.
Han kanske har nåt tips!

mvh
maskis
Mer
19 år 2 veckor sedan #12311 av dalo
Svar från dalo i ämnet Datorn Kostar pengar

maskrosman skrev: Att ha skärmen släckt borde väl spara en hel del.
Vad datorn i övrigt drar i ström är nog lite olika. Jag har inga siffror.

Själv har jag tre fläktar under skalet som säkert drar en del ström ständigt; processorfläkten + chassifläkt + fläkt till nätdelen.
Det borde gå att hitta energisnåla fläktar, alternativt justera varvtalet nedåt utan att ändå "bränna upp" datorn, men jag vet inte om det är fläktarna som är största energislukaren.

Admin har ju en del erfarenhet om att driva en server.
Han kanske har nåt tips!

mvh
maskis


Fläktarna går onekligen inte på batterier, men de är garanterat inte den största energislukaren.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12318 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Datorn Kostar pengar
Det finns idag såna små elmätare man bara stoppar i väggen och sen kopplar in det man vill mäta, det är förvisso inte en besparing då dosan kostar 200 kr, men man får lite att göra och sen kan du posta den exakta strömförbrukningen så vi vet. :)
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12319 av Björn
Svar från Björn i ämnet Datorn Kostar pengar
Okej, men i de flesta fall så är det skärmen som drar största delen ström.
Vet inte vilken skärm jag har riktigt..

Jag hittar heller inget sätt att göra så att sjävla datorn drar mindre, för när jag tar vänteläge, så stannar servern.. Finns det något annat sätt?

Tar en större processor mer ström, jag har nämligen en 2.3GHz..