Datorn Kostar pengar

Mer
19 år 2 veckor sedan #12405 av dalo
Svar från dalo i ämnet Datorn Kostar pengar

BJörn skrev: Min server är för mitt spel..

Men alltså en processor på 750 MHz e ju ingenting..


Alltså, vad menar du? Med dagens spel i Windows är 750Mhz på PC inte så mycket. Men 750MHz är egentligen rätt ordentligt. Min SparcStation5 på 110Mhz (MicroSparc2) spöar skiten ur nåt jävla Intel dravvel på 1Ghz.

Problemet med pc och dess hårdvara är Gigahertz-hysterin. En dator är läcker och häftig för att den behöver ett kärnkraftverk till kylning, t.ex. Är inte värme outnyttjad energi? Jag har slutat imponera mig av dessa halvfärdiga produkter som den höga efterfrågan tvingar ut på marknaden. Det är, nämligen, samma skit som för tio år sedan, med vissa undantag, gällande primär och sekundär cache och bus hastighet -spelar ingen roll hur mycket man har hypat/trimmat den.
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12410 av Björn
Svar från Björn i ämnet Datorn Kostar pengar
hehe, jag har 2.4 GHz och jag tycker den e slö..
Mer
19 år 2 veckor sedan #12414 av dalo
Svar från dalo i ämnet Datorn Kostar pengar

Björn skrev: hehe, jag har 2.4 GHz och jag tycker den e slö..


Ja, alltså, det är väl dags att börja använda huvudet. Börja fundera över att hårdvaran faktiskt kan vara ÄCKLIGT ENKELT, bara vi har en bra mjukvara att ta hand om den med. Hårdvara är aldrig bättre än vad dess mjukvara tillåter den att göra. Prova att prata med ett ljudkort, man får inget svar.

Exempel:

Playstation:

* R3000A
* 32 bit RISC processor
* Clock- 33.8688MHz
* Operating performance - 30 MIPS
* Instruction Cache - 4 KB
* Data Cache - 1 KB
* BUS - 132 MB/sec.

Tala om för mig vad en PC måste ha för siffror för att få en motsvarande prestanda i sina spel som en Playstation? Månne mer än 33 Mhz CPU va?

Men, så är ju systemet i en Playstation optimerad för.. ehrr, Playstation också. Tänk, mina vänner, om vi kunde leva i en sådan värld, istället för den värd vi har idag då vi behöver en processor som blir över 60 grader varm, ligger på 2 000 MHz, bara för att vi vill spela spel som tre år innan kom ut på spelkonsoller.
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12450 av Björn
Svar från Björn i ämnet Datorn Kostar pengar
Joo, iofs..

men mitt problem är löst så gott som det går..