Finns en hacker i din dator?

Mer
12 år 2 månader sedan #459840 av Kärlek
Sedan kan vi gå vidare till nästa steg, vad gör du när du ser att du har ett intrång?;
1: När du ser ett främmande ip anslutet till din dator kan du spåra viss information om det.
Det fins vissa tjänster du kan installera till kommandotolken i windows eller om du kör mac så finns det redan klart i Bash(Terminalen)(Unix).
Du kan använda dig av dessa för att nosa lite:
Whois
Traceroute
network-tools.com/ är en sida där du kan göra det enkelt utan andra kunskaper.
För att hålla intrång ute bör du aldrig installera ett os du inte köpt (alltså laddat ner)
Alltid ha senaste uppdateringarna.
Inte installera något antivirusskydd som du inte vet helt säkert är att lita på (hellst undvika dem som är gratis).
Läsapå om vilka vägar en hacker skulle kunna tänkas gå för att ta sig in i din dator, tex vilka portar som kan vara utsatta om du inte har en väl fungerande brandvägg tex.
Mer
12 år 2 månader sedan #459841 av Kärlek

Utomjordingen skrev: Det kan alltid finnas en hackare i din dator. Så har det varit och så kommer det alltid att vara. Man kan aldrig skydda sig till 100 %. :nej Jo, förrästen om du stänger av din externa hårddisk när du kopplar upp dig mot Internet så kan du skydda ditt verk om du nu har det (för annars kan "idioterna" stjäla det du har skapat).

Ända säkra är att aldrig ansluta din dator till nätet om du har väldigt viktig infromation på den.
Mer
9 år 7 månader sedan #686917 av Nissegossen
Admin, fick svaret netstat -ano är inget internt kommando utan externt, program eller funktioner...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 7 månader sedan #686918 av Nissegossen
Nu har jag gjort om sökningen och jo då, har haft en hackar (lyssnare) på datorn TCP 127.0.01:5354 3176

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 7 månader sedan #686920 av Nissegossen
[youtube:3ms4pfjl]0w7McIksR0Q[/youtube:3ms4pfjl]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 7 månader sedan #687044 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Finns en hacker i din dator?
127.0.0.1 är väl ip-numret på localhost dvs din egen lokala ip-adress för kommunikation med din egen dator.
T.ex jag har en kopia på Viska, som jag kör på min dator och den Viska-kopian har ip-adressen 127.0.0.1 på min dator.

sv.wikipedia.org/wiki/Localhost