För stor hårddisk?

Mer
18 år 5 månader sedan #28096 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För stor hårddisk?
Jag tror att om hårddisken är för stor så innebär det i praktiken oftast att inte hela hårddisken går att använda - bara en del av den. I praktiken kan man alltså inte tillgodogöra sig hela hårddisken. Vilka begränsningar, som finns brukar stå på moderkortets hemsida. Vad heter ditt moderkort, TIKKI?
Mer
18 år 5 månader sedan #28099 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet För stor hårddisk?
Moderkortet heter Abit VP6. Jag har kollat på deras hemsida och har även manual, men inte kunnat hittat något om just det. Hårddisken där jag har OS (XP Pro) mm är på tio Gb. Sen har jag en för lagring på 120 Gb. Den är strax full. Jag tror det smartaste nog är att bränna på DVD-RW.
Mer
18 år 5 månader sedan #28104 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För stor hårddisk?
Så din dator och moderkortet fungerar med en hårdisk på 120 GB? Jag hittade uppgifter om att ditt moderkort fungerade med hårddiskar på 75 GB på Abits hemsida.
Det finns en hemsida för ditt moderkort:
www.vp6-board.com/
Mer
18 år 5 månader sedan #28105 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet För stor hårddisk?
Tack så mycket för hjälpen.
Lustigt att det fungerar med 120 Gb.
Mer
18 år 5 månader sedan #28178 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För stor hårddisk?
Ja det var ju fantastiskt att det fungerade, men den största hårddisk de hade testat på Abits hemsida var 75 GB. Det var inte testat på större, men det verkar ju fungera med större verkar det som enligt dina egna resultat.
Mer
16 år 9 månader sedan #80214 av scannercicret
Svar från scannercicret i ämnet För stor hårddisk?

TIKKI skrev: Vad händer om man sätter i en för stor hårddisk?


Nä, det finns ingen begränsning om hur stora hårddiskar ett moderkort klarar av. I varjefall via PC hårdvara.

Det ända som händer att datorn blir allt slöare i att hitta filerna om man inte kör Scandisk och Defragen en gång i månaden. Som max för privat persioner.

Medan större företag gör det varje dag under lurnschs tiden. Eller ställer in skemat på att göra det under natten.

Vidare om man kör en 1024GB hårdisk till en 90mhz. Så kan det nog kännas som om man har en slöare dator. Medan när datorn har hittat programmet, så går det i normal fart innom arbetsminnet (RAM). Eftersom en bit av överskottet i RAM går till att förbereda filer som du behöver innom kort. Tänk dig 3x3 rutor och du befinner dig på ruta 5. Så laddar datorn det som finns att hoppa över rutan 5.