Applikationsprogram till Linux?

Mer
19 år 7 månader sedan #3672 av Admin1
Det finns det mesta till Linux faktiskt. Först gäller det att välja distribution eller distro, som det kallas. Det finns över 200 olika typer av Linux. För nybörjare är Mandrake eller Fedora (hette RedHat tidigare) att föredra för de är enkla att installera och det finns många färdiga program.

Här kan du hitta en del program:
linux.tungus.org/guide/program.php

Här finns en mängd applikationer angivna:
www.linux.org/apps/index.html

På sidorna nedan finns olika mjukvaruprojekt angivna:
freshmeat.net/
sourceforge.net/

Jag använder själv Linux Slackware för att spara diskutrymme. Jag får ganska ofta kompilera program själv från källkod, eftersom det finns inte så mycket färdigt för Slackware.
Mer
19 år 7 månader sedan #3674 av Admin1
Jag använder Slackware 10.0, som arbetsstation, men jag vet att ganska många använder den som server. Den anses snabbare än andra.

En fördel med Slackware är att skippar man KDE och Gnome, så räcker det med en CD-skiva. Många andra distributioner kräver 3-4 stycken CD-skivor för en installation. Det knepiga med Slackware är att konfigurera X-servern. Man måste ha uppgifter om bildskärm och grafikkort, som man normalt inte känner till.
Mer
19 år 7 månader sedan #3681 av Admin1
Det finns en svensk sajt om Slackware med forum:
www.slackware.se/
Mer
18 år 8 månader sedan #20335 av Admin1
Jag använder kärna 2.6.7, som jag kompilerat själv. Kärnan är lite gammal, men den fungerar bra och är snabb. Eftersom jag har ont om diskutrymme har jag bara installerat de program jag verkligen behöver. Det tog ganska lång tid att få det att fungera friktionsfritt p.g.a. de beroenden till andra paket, som finns.