Ny dator/gammal dator?

Mer
4 år 3 månader sedan #1218224 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ny dator/gammal dator?
Ja, en gammal dator för en tusenlapp går absolut att köpa på blocket. Köpte en gammal laptop till en grannes flicka hon var funktions störd såg henne på bussen och hon hade en gammal mobil och frågade henne har du en dator? Svaret var nej. Jag ringde upp hennes pappa och frågade varför har en gammal mobil? Hon kan inte sköta en ny. Jag sade ta och kom hit med din flicka så får hon en dator hon bodde då inne på ett särskilt boende i Angered på ett hus där hon hade en egen lägenhet. De satt på min säng och jag lade in Linux på den och lösenordet sade pappan något på Finska varpå dottern skrev det. Jag använde ett USB-minne då DVD spelaren var sönder och pappan fick USB-minnet till operativsystemet och pappan har sagt att hon spelar musik på den. Då Youtube

Den fick jag med två batterier till, det ingick i köpet

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 3 månader sedan #1218225 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Ny dator/gammal dator?
En gammal Vista-dator har jag och jag har tänkt ta ur hårddisken ur den och slänga den utan hårddisk. Den spar jag några år innan jag slänger den. Då hamnar inte dator och hårddisk på samma ställe, vilket kan vara en säkerhetsrisk. Hårddisken är så pass fysiskt liten att man kan ha den i garderoben.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 3 månader sedan #1218227 av Cider
Svar från Cider i ämnet Ny dator/gammal dator?
Köra ett spett igenom skulle jag göra innan jag lämnar den på återvinningscentralen.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218237 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Ny dator/gammal dator?
Jag har kvar två av mina gamla datorer. De har ungefär 20 år på nacken :D

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1218238 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ny dator/gammal dator?
Om man formaterar försvinner inte informationen, men den syns ej. Med speciella program går det att återskapa filerna. Men det finns program som skriver över hårddisken med nonsens och då försvinner allt. Tror programmet heter Killdisk. Jag tror Richard har gjort detta.

En gammal dator är inte värd så mycket. Min dator är 6 år och en person sålde den på nätet för 250 kr.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1218283 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ny dator/gammal dator?

Maxjohan1983 skrev: Jag har kvar två av mina gamla datorer. De har ungefär 20 år på nacken :D

Då kan jag lugnt säga att du inte får den att fungera, det är överkurs. Detta för att batteriet på moderkortet ett knappcells på moderkortet är slut i dem, särskilt om datorn inte varigt i gång. På mig verkar det vara Win 95 du har på datorerna du kan om du vill använda datorn

Efter nya batterier pröva att installera linux Puppy
puppylinux.com/download.html

Varför jag skrev att det var överkurs, är pga att klockan på datorn som drivs i datorn av batteriet på moderkortet, då för att få den att starta datorn och först ställt om kl till tillverkningstiden, det varje gång man måste göra det när datorn startas

dator8.info/19/2014/08/Hur-aterstUller-j...od-CMOS-batteri.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.