Windows 98SE - problem

Mer
17 år 1 vecka sedan #73129 av Marie
Mina barn har lyckats "banka" på tangentbordet och skapat något fel i hela datorn! När jag skall öppna upp datorn kommer det upp en ruta om att lösenordet är fel och jag måste lägga in ett lösenord för att komma in. Det har jag aldrig behövt göra förrut. Jag har lyckats lägga in ett lösen och kommer så in i datorn - men den öppnas inte som den skall riktigt och grafiken är dålig upplösning (precis som när man öppnar i felsäkert läge). Datorn har ingen kontakt med musen alls, den syns inte och fungerar inte (det gör den dock om jag öppnar i felsäkert läge). Jag har kört full Scandisk men den hittar inget fel, jag har kört in Startdisketten och försökt göra något men inte lyckats. Jag vet inte vart jag skall börja?
Alla tips mottages med STOR tacksamhet!
Mer
17 år 1 vecka sedan #73131 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Windows 98SE - problem
Jösses, används windows 98 fortfarande :D Coolt! Det är nog skitsvårt att hitta det felet, kan vara ett väldigt enkelt fel eller något väldigt komplicerat och jag har för mig att win 98 saknar återställningsfunktioner.

Det lättaste vore om du sparar alla viktiga filer, bränn på cd eller skicka upp på nätet eller via nätverk eller så, och sedan installerar du om hela windows. Det tar lite tid, men går förmodligen snabbare än att försöka hitta felet och rätta till det.

För windows xp finns annars en funktion som heter "Systemåterställning" som kan gå tillbaka till olika tidigare konfigurationer.
Mer
17 år 1 vecka sedan #73132 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Windows 98SE - problem
Hej på dig! Vet inte riktigt vad du menar. Vill du formatera om hårddisken och lägga in operativsystemet på nytt?

Jag kan inte alls i nuläget ge dig några råd, eftersom jag inte suttit vid just din dator. Om du bor i Göteborg skulle jag kunna titta på det. Vad skriver du detta på? Din egen dator?

Jag skulle kunna, om du skulle vilja starta om datorn från en ren hårddisk kunna skicka dig instruktioner till dig, men vet inte hur kunnig du är. Jag vet bara att om du gör fel, så står du där med en dator som inte alls fungerar. Det finns ju tyvärr, på 98an ingen möjlighet till återställningspunkt, hade du haft XP så hade det förenklat mycket.

Det kan finnas instruktioner om hur du skall bära dig åt på Datortillverkarens hemsida! Gå till den och titta! Har du support där, varifrån du köpte den? I så fall kontakta dem och begär hjälp!

Men det kan också finnas annan skiva än rescue skivan som kan hjälpa dig. Har själv en compaq, där fick jag med en skiva där det står Qwick restore och där finns ett program för grafikkortet som man måste ha för att kunna ha skärmens alla färger! Har du en Compaq så gå till den skivan och lägg in ATI funktionen annars funkar inte färgerna!

Det finns redan nu inställningar du kan försöka med på kontrollpanelen för att titta på bildskärmsupplösning!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 vecka sedan #73135 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Windows 98SE - problem
kör även diskfragmenteraren den hittar du även där du hittade scandisk.