Trojanvirus

Mer
17 år 4 dagar sedan #73312 av Solitude
Trojanvirus skapades av Solitude
Nån datorkunnig här som vet vad en Trojan-fil kan ställa till med? blir lite orolig för mitt virusprogram hittade en sådan. Men jag har lyckats ta bort den, eller jag tror iaf det för när jag kör en virusscan så finns den inte längre.
Mer
17 år 4 dagar sedan #73316 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Trojanvirus
En trojan kan göra precis det den är programmerad till att göra, och man kan programmera dem till att göra precis det som vilket program som helst kan göra, dvs. den kan inte få din dator att pringa in och gömma sig i garderoben, den kan heller inte få din dator att förvandla sig till ett techmonster som försöker strypa dig med sladdarna i sömnen.. men en trojan kan med all säkerhet radera hårddisken, och skapa mycket annat otäckt, skicka otrevliga mail, samla information och skicka till någon som vill ha informationen osv. Om antivirusprogrammet tagit bort trojanen så är den säkert borta. Notera att trojaner är som vilket annat program som helst, de kan bara göra något på datorn om de exekveras, annars är de helt ofarliga.
Mer
17 år 4 dagar sedan #73324 av Solitude
Svar från Solitude i ämnet Trojanvirus
Tack för det lugnande svaret! Jag öppnade aldrig exe-filen det kom med, så då borde allt vara lgunt.