Panikångest

Mer
16 år 3 veckor sedan #120760 av anglabarnet
Jag har haft mycket ångest i många år. Men de kan jag inte kalla panikångest. I mina journaler står det att jag får ångestattacker.
Men på sistone har jag fått ont i brösten så det gör ont i hjärtat, det höll på i några minuter, jag blev skiträdd! Sen hände det igen å igen. Trodde de var nåt med hjärtat, så fick åka till vårdcentralen, där tog de ekg å det visade inget. Så hon som jag träffade där trodde de kunde vara panikångest.... så nu har jag läst om det å mycket stämmer in, speciellt all jävla värk i hela kroppen...

Jag vill få ångestdämpande medicin. Stesolid som fungerar bra. Jag kan tänka mig att ha theralen dagligen och 10 mg stesolid vid behov då ja börjar känna mig orolig å får på känn att det är påväg.. är det inte rimligt? Fast theralen får jag svårt att kissa av.

Idag ska min kontakt person å sjuksköterska prata med min läkare.

Sen säger dem att panikångesten kan bero på att jag äter dåligt.
Jag tror inte det har med det att göra.
Jag äter ju. Allt mellan 300-1200 kcal......
Ja har en så kallad ätstörning, men ingen som tatt sig tid att hjälpa mig med den. Jag har bett om hjälp men inte fått någon. Och nu plötsligt ska de lägga sig i å bry sig... varför kunde jag inte få hjälp är jag bad om det själv? Gått ner 8½ kg sen 3 feb... så de är inte så mkt.. är ju överviktig......

jaja...

Vad ska jag göra om min läkare inte vill hjälpa mig?
Jag vill inte ha de såhär..
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #120761 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Panikångest
Det är "medicinen" som orsakar hjärtproblem. Naturligt tillstånd är bäst.
Mer
16 år 3 veckor sedan #120763 av spasy
Svar från spasy i ämnet Panikångest
Jag tror inte att panikångesten beror på att du äter dåligt, däremot kan det bli så att ångest inför att få ångest kan skapa panikattacker. Har haft en del panikattacker och de är helt ofarliga dock extremt obehagliga, äter också dåligt c:a 1000 kcal/dag och kan inte säga att det påverkar ifall jag får en attack eller inte.
För min del dyker de bara upp ur tomma intet, kan kanske vara så att ngn yttre påverkan kan inverka som att man tycker synd om ngn ed.

Tycker inte jag fått ngn direkt verkan av stesolid, kanske inte tagit tillräckligt mycket. Brukar leva ut dem o vänta på att de ska försvinna, andas lugnt o om jag börjar att hyperventilera andas i en påse för att förhindra "syreberusning". Verkar som att de dyker upp i skov/perioder för att sedan försvinna en period. Hoppas du får ordning på din ångest den är skit att ha.
Mer
16 år 3 veckor sedan #120851 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Panikångest
Vid schizofreni har c:a 20 % panikångest. Panikångest behandlas idag oftast med SSRI-antidepressiva, som Citalopram eller Sertralin, men det tar några veckor innan effekten kommer. KBT har också effekt mot panikångest. Bensodiazepiner typ Stesolid används idag inte så ofta mot panikångest pga beroenderisken och för att behandlingstiderna är långa. Det preparat som användes mycket förr var Xanor.