Tvångstankar

  • Annelixa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8468 av Annelixa
Tvångstankar skapades av Annelixa
:?: Är det någon här som haft diagnosen tvångstankar, det gör mig galen det! Allt jag måste göra, allt jag måste säga. Det gör mig tokig å trött! Försöker ta reda på allt jag kan om ämnet för att bevisa att jag inte är sjuk, men ju mer jag läser, ju mera stämmer det. Har jag blivit fullständigt galen eller. Varenda dag så tror jag att de jag älskar kommer skadas eller dö. Hör fotsteg å röster som skriker, men det är ingen där. De får inte veta. Tänk om de skulle veta.
Snälla kan någon svara på vilka psykoser man får vid tvångstankar å szihofreni.
Annelixa
Mer
19 år 3 månader sedan #8475 av Maran
Svar från Maran i ämnet Tvångstankar
Hej!
Har också olika tvångstankar och tvångshandlingar som är väldigt plågsamma.Känner igen det du beskriver.Fotsteg och röster.
Har tyvärr ingen svar på din fråga.Men Du får det med all säkerhet av någon annan här.
Tror antidepressiva mediciner ska hjälpa mot vissa tvångstankar.Men har läst att för vissa har det kunnat bli värre istället(inklusiv mig).
Det finns terapi också som kan hjälpa.Tycker inte du verkar må så bra så du kanske skulle kontakta en läkare eller någon iaf att prata med?

Hoppas Du mår bättre snart!
Mer
19 år 3 månader sedan #8477 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tvångstankar
Jag vet hur tvångstankar kan förstöra i ens vardag. Och ju mer man håller mot desto mer ångest får man. För mig hjälpte det med Zoloft och har även använt cipramil och fluoxetin, alla dessa hjälpte mot tvångstankarna. Cipramil hjälpte mig nog bäst. Jag kan fortfarande få lite tvångstankar men jag försöker och med backup av medicinen ignorera för att inte gå in i diskussioner och kontrollera vad folk sagt och vad dom menar och be dom upprepa.....

Hoppas du hittar en lösning!
Mer
19 år 3 månader sedan #8491 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångstankar
Tvångstankar förekommer oftast hos personer som inte har schizofreni. Det är en ganska vanlig åkomma idag. Men det är nog ganska många här som har problem med tvångstankar. Ungefär 25 % av de med schizofreni kan ha sådana problem. Det räknas till ångestsjukdomarna.

Om man har tvångssyndrom besväras man av påträngande tankar och känslor, som är svåra att få bort. För att minska tankarna så utförs ofta tvångshandlingar. Kan vara att tvätta sig ofta pga skräck för smitta, att ordna och samla eller som ett behov av att kontrollera.

Det finns ett enkelt test med tre frågor:
- Tvättar du dig onödigt mycket fast du egentligen redan är ren?
- Kontrollerar du upprepade gånger att du t.ex. låst dörren eller stängt av spisen?
- Har du tankar med obehagligt eller skrämmande innehåll som är svåra att få bort?

Om man svarar nej på alla frågor så är det praktiskt taget uteslutet att man har tvångssyndrom.

Tvångstankar behandlas som de har sagt här med SSRI-antidepressiva, som Zoloft och Cipramil. Det är nog standardbehandlingen, som läkarna ger idag. Så kontakta läkare och berätta om dina problem.
  • Gladis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8876 av Gladis
Svar från Gladis i ämnet Tvångstankar
Ja herregud vad det är hemst... <--- efter dessa tre punkter tog jag mellanslag, backspace, mellanslag, backspace, mellanslag, backspace och hamnar på samma ställe(ibland även ett extre backspace, mellanslag). Vad mer tvångstankar har jag när jag sitte rivd datorn, om jag håller på med musen drar jag pekaren till vänster kant/eller vänster hörn tre ggr... varför i h-vlete är siffran 3 så fantastisk inom tvångstankar... det måste nog vara "symmetrin" ett höger ett vänster ett mitten, ett -1 ett 0 ett 1... brunnar usch, går aldrig på en brunn, om jag gör det så måste jag nästan alltid(alltid) gå med den andra foten också... man vill liksom upprätthålla en balans, en harmoni eller nåt...