sömn som behandling

Mer
19 år 3 månader sedan #8535 av Geta
Har det inte förr i tiden funnits sömnkurer?
Första gången jag fick psykos tänkte jag om
jag bara får sova till och från några veckor så
reder detta ut sig.
När jag blev tvångsvårdad blev jag nedsövd.
När jag vaknade var det som psykosen var borta.
Personalen var så förvånad att jag var så samlad.
Det går nog inte att bli av med psykosen på djupet
men ytligt går det att reda ut oredan med sömn.
  • tgu
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8536 av tgu
Svar från tgu i ämnet sömn som behandling
I våras så sov jag inget på 6 dygn. Det gjorde mig fruktansvärt psykotisk. Jag fick för mig att alla ville mig illa. Jag kände mig total förvirrad.
Mer
19 år 3 månader sedan #8537 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sömn som behandling
Jag tror att var och en av oss som har schizofreni har en lägre tröskel till hallucinos, vad det gäller sömn.
Jag har märkt på mig själv att det räcker med, att jag inte får sova på trettiosex timmar så går jag ofelbart in i en psykos.
Sömn är A och O vad det gäller mig.

Jag har som motmedel Theralen att ta till när jag känner på kvällen att jag har ökad aktivitet i hjärnan, och är väldigt pigg.

Jag märker detta själv och det är efter många år med schizofreni som jag lärt mig att tyda tecknen på en begynnande psykos.
Jag har inte varit inlagd på arton-nitton år.

Jag fick min första psykos när jag gick på ett rullande treskiftsarbete med ingen att umgås med överhuvudtaget på jobbet, det var bara jag och nattvakten där.

Så alla vänner på viska försök att inte försumma sömnbehovet hos er.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8549 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet sömn som behandling
Sömnbrist är nog det som utlöser det mesta av mina hallucinationer.... tre dygn utan sömn och sen är verkligheten upplöst... kan vara ganska skönt... men också skrämmande... nu lägger jag på locket till alla de andra världarna med mediciner... vill ha lite lugn och verklighet ett tag...

Kram, Isa-Alise
Mer
19 år 3 månader sedan #8561 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sömn som behandling
Jag tror att på faraonisk tid hade de tempelsömn som ett led i behandlingen av alla sjukdomar i Egypten. Man sov i ett tempel och sedan tolkade prästerna ens drömmar.

Innan antipsykotika kom på 50-talet, så användes nog en hel del sömnmedel och lugnande medel, men jag kan inte minnas att jag läst något om sömnkurer, men de kan nog ha förekommit.

Jag tror att god sömn är enormt viktigt. När jag var akut sjuk sov jag knappt, sedan när jag förbättrades så förbättrades sömnen samtidigt. För mitt välbefinnande idag är sömnen nog den enskilt viktigaste faktorn. När jag är deprimerad sover jag sämre, men när jag tar antidepressiva förbättras sömnen.

När jag övergick från Trilafon till Risperdal förbättrades min sömn, så jag kunde sluta med sömntabletterna. Jag har heller inte behövt antidepressiva sedan jag började med Risperdal.