Svårt att få livet att fungera - ÅÅÅNGEST

Mer
19 år 2 månader sedan #8819 av Isa-Alise
Jag försöker.... med mediciner.... samtal.... men orken finns inte... just nu bara rastlöshet.... oro.... nojor.... misstolkar mycket.... just nu inlagd igen...

Har fått sänkt dos Abilify till 5mg/dygn.... men behöver Theralen också 25 - 50 mg på dagen.... och mer att sova på... tillsammans med Imovane/Nitrazepam...

Vet inte... vad ska göra...

Känner mig bara jobbig som aldrig blir bra...

Måste nog våga höja dosen igen.... var ju ändå rätt bra på 10mg Abilify.... blev bara så rädd... ska inte grubbla så mycket på biverkningar... behöver hjälp att våga ta medicinerna... tappar så mycket på ångest och nojorna... inget funkar...

Försöker att inte vara på Viska mer än en liten stund varje dag... vila mer själv...

Men uppskattar råd och stöd från er alla,

Kram, Isa-Alise
  • A
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8825 av A
tjena! ett par frågor från en undrande bara. varför sänkte du abilifyn?
Har själv funderat på att börja ta den. För ca ett år sedan hade jag en period då jag kände mig nästan helt frisk, alla känslor kom tillbaks, kroppen kändes normal igen, maten smakade gott, inga hallisar och jag var avslappnad och lugn, stundtals överlycklig.... detta utan medicinbyte. Men sedan började jag bli så nervös för precis allt och alla känslor blev för starka. Det "riktiga" livet blev nog för jobbigt och överväldigande efter 7 års sjukdom och undermedvetet började känslorna stängas av igen, nervositeten försvinna och hallisarna och apatin komma tillbax ist.
Skulle göra vad som helst för att få ett nytt försök att komma tillbax till livet. Har hört att abilify kan öppna upp känslorna igen, undrar därför vad din erfarenhet av det är såhärlångt?

Kämpa på!
/A
Mer
19 år 2 månader sedan #8831 av Isa-Alise
Hej A,

Livet i stort är väldigt stressfyllt just nu.... och har varit det länge....

Blev bara rädd... för att få tillbaka min tardiva dyskinesi.... och för att bli sjuk igen.... ville inte sluta med medicinerna.... och var rädd att fortsätta.... så dosen halverades.... ska nog höja den igen sen....

Stressen ger mycket ångest.... nojorna blir värre av stressen... även rösterna....

Var lite svårt med alla starka känslor.... ville helst bara sova ett tag.... slippa känna så mycket....

Tar det lite lugnare... vilar lite just nu...

Ångesten är svårast just nu... sen nojorna.... sen rösterna och att jag misstolkar mycket.... det är bara som det är just nu...
Mer
19 år 2 månader sedan #8834 av Interlude
Du ska inte känna dig jobbig som aldrig blir bra...du kämpar och kämpar... bara det är beundransvärt.
Till slut orkar man inte längre...men tappa aldrig hoppet om att bli bättre eller tron på dig själv. Jag tänker på dig och önskar dig all lycka. Sköt om dig nu...vila mycket och stressa inte ! Kramar/ Interlude
Mer
19 år 2 månader sedan #8851 av Admin1
Började du inte må sämre när du slutade med Iktorivilen? Jag undrar om den inte har viss effekt mot ångest eftersom den är ju släkt med bensodiazepiner. Jag tror ditt problem är ångest och frågan är vilken behandling man skall använda - läkemedel eller psykologisk behandling. För mig kan ångesten ibland vara stark, men får jag bara sova riktigt så brukar den försvinna nästa dag.

Det är också bra när man har ångest att påminna sig själv om de många gånger den starka ångesten varit helt felaktig och omotiverad. Hur man tidigare blivit lurad av ångesten.
Mer
19 år 2 månader sedan #8853 av Isa-Alise
Hej och tack för alla uppmuntrande ord!

Jag har fått Abilify höjt till 10mg /dygn igen.... ska få träffa läkare idag också... fortsätta prata om medicineringen...

Är trött idag... sov inget alls i natt trots en Nitrazepam och 40 mg Theralen...

Ångest hela natten....

Lite bättre idag....

Kram, Isa-Alise