Mardrömmar.

  • Kn@sen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10722 av Kn@sen
Mardrömmar. skapades av Kn@sen
Undrar lite hur det står till med sömnen och mardrömmar för dem som är här, jag ska inte göra någon studie utan frågar , med anledning av att mina är så fruktansvärda att jag knappt vill vara med längre, nästan så att jag inte vill sova längre och det har varit min enda glädje under lång tid. Jag har sett en hel skräckfilm under hela mitt liv, men nu har jag huvudrollen varje kväll. Väldigt jobbigt kan man säga, vet inte vart jag ska ta vägen efter det jag vaknat och kostaterat att det varit en dröm, Någon här som har tips eller nåt som kan hjällpa, har tagit upp detta med läkaren men han säger att alla drömmer mardrömmar. och detta är juh självklart, men reagerar andra som jag, det är min fråga till er.
Mer
19 år 1 månad sedan #10738 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mardrömmar.
Jag drömmer sällan, men det har hänt att jag haft enstaka jobbiga drömmar. Eftersom drömmar inträffar vid REM-sömn och det finns läkemedel t.ex. vissa sömnmedel som minskar REM-sömn så kanske det går att minska på problemet den vägen, men jag är inte säker att det är så.
Mer
19 år 1 månad sedan #11571 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Mardrömmar.
Skiver några rader för att få fram tråden igen, och jag kan nämna att det inte blivit bättre snarare tvärt emot. Behöver lite tips på en lösning.
  • Mara
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12508 av Mara
Svar från Mara i ämnet Mardrömmar.
Man kan få mer mardrömmar av vissa läkemedel.Kanske du äter någon medicin som man kan få sådana biverkningar av?Kolla i Fass på biverkningar.

Åt nyligen Remeron och den fick jag mardrömmar av.Men nu får jag iof mardrömmar än då men tror int det är lika ofta.

Kanske du skulle försöka också att förstå drömmarnas symbolik?Kanske dem vill förmedla något till dig,som behöver bearbetas el tas igenom men som du kanske tex förtränger?



MVH
Mer
19 år 2 veckor sedan #12528 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Mardrömmar.
[

Kanske du skulle försöka också att förstå drömmarnas symbolik? Kanske dem vill förmedla något till dig, som behöver bearbetas el tas igenom men som du kanske tex förtränger?

Eftersom jag blir jagad i vaket tillstånd, ter det sig logiskt att man även gör detta när man normalt drömmer, vilket då leder till mardrömmar. Vart det paranoida tillståndet har sitt ursprung är dock osäkert. Kan jag ha orsakat detta själv eller ligger det någon sjukdom bakom. Jag vill tro att orsaken är en sjukdom då jag blir psykotisk men varierande styrka. Jag står nu under utredning så man får se vad de kommer fram till. I skrivande stund har mardrömmarna avtagit lite i styrka, de går nu att hantera.
Jag har en bild på näthinnan av en dröm jag fått tidigare Här kommer den:

Jag drömde att världen bestod av kanaler likt Venedig där det var cirka 10 meter upp till gatuplan och stegar fanns men de slutade efter en meter, de fanns där lite för att retas.
Vattnet var rött och där befann jag mig mitt i kanalen, när jag kollade runt omkring såg jag döda människor i det röda vattnet som tydligen ville döda mig, de ville dra mig under ytan så jag också blev en av dem, jag försökte simma ifrån dem men jag kunde inte på något sett ta mig upp ur vattnet och inga båtar fanns, jag simmade i oändligheter.

Skulle vara kul att få en drömtydning av denna.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12532 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Mardrömmar.
Din efterlysning på en drömtydning går ju inte att motstå. Hoppas du inte förväntade dig någon proffesionell sådan utan mer lite funderingar och så. Here I go:

Man brukar säga när det gäller människor i drömmar att om det är någon du har en nära relation med i verkliga livet så representerar de troligen sig själva i drömmen. Men om det rör sig om mer perifiera bekanta eller okända människor symboliserar de ofta delar av en själv. Min spontana tanke kring din dröm är att den du är i drömmen, den skräckslagne som kämpar för att ta sig upp är det friska i dig - det du vill vara, den som vill leva. De döda i vattnet som vill dra dig ner är de destruktiva, sjuka sidorna av dig som står i vägen. Att stegen retsamt är för kort skulle kunna ses som att du inte har tillräckligt med verktyg just nu för att ta dig upp på land. Men det är inte så hopplöst som det kan verka. För grunden är lagd. Det finns en början på stegen. Den behöver bara byggas på. En lösning som jag ser det är att försöka minska på rädslan för de döda i vattnet. Så länge du är fullt koncentrerad på att förgäves simma ifrån dem, finns det inga krafter kvar till att bygga på en flyktväg. Om du i stället försöker bygga på stegen så kanske det är en början. Se dig omkring efter virke att bygga med. Eller kanske finns det någon däruppe på land som kan hjälpa dig från andra sidan. Kan bygga från det andra hållet så att ni så småningom kan mötas med gemensamma ansträngningar. Eller sträcka ut en hand, ett rep och dra dig upp. Kropparna i det röda vattnet som skrämmer dig är ju trots allt döda. De är nog inte så starka. Du har ju livet kvar och borde därför vara starkare. Vattnet ses för övrigt ibland som en symbol för livet. Då kan man se det som att de här kropparna förmörkar livet för dig. De färgar det rött och smutsar ner det. Kanske borde de begravas i stället för att flyta runt i ditt liv på det sättet? Säga farväl, vila i frid!

Ojojoj. Nu kom jag igång utan att kunna hejda mig. Men vad tänker du själv om vad drömmen vill säga? Jag tycker i allmänhet att den som haft drömmen är den bästa uttolkaren. Även om andras infallsvinklar ibland kan hjälpa.