Ångestdefinition

Mer
18 år 11 månader sedan #14846 av Undrande
Jag har funderat mt på ångest, hur ordet ses.
Första ggn jag hörde det kopplade jag till ånger/ågren.
Det tog ett bra tag innan jag insåg att andra såg det mer som en rädsla.

Jag kom precis på hur jag tror man kan tänka..

Säg att jag har ångest för att klä av mig i bastun, för jag har oerhört microliten snopp och vet att jag kanske kommer bli tråkad av ngn "lustigkurre"..

Visst kan man se det som en rädsla, men det är ju också/samtidigt just ånger, före, när man kan ändra på det! Jag kan ju skita i att basta o med det visa minidolmen, då har jag ingen ångest, kanske trist att inte kunna basta då, men...... Förstår ni mitt case?

Är det verkligen så fel att se ångest som kopplat till känslan för ånger, jag tycker /tror de är ganska lika och mer besläktade än ångest och ren rädsla egentlgen, rädslan kommer med ångesten mer än är den.
Mer
18 år 11 månader sedan #14907 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Ångestdefinition
Jo, oro är bra.

Men sen tänkte jag osså på panik, kommer inte den nästan alltid på rädsla?
  • sobrilmannen
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #14915 av sobrilmannen
Svar från sobrilmannen i ämnet Ångestdefinition
enligt min egen erfarenhet är oro och ångest två helt skilda känslor, lite olyckligt att engelskans anxiety används för båda orden.

ångest == skräck, panik, existensiell, oftast oförklarlig och den mest skrämmande av känslor. Kan komma och gå akut eller sitta i under lång tid och då variera i styrka. När den är som värst är man oförmögen att fokusera på någonting annat och allt annat i världen mister sin betydelse.
måste väntas ut, går inte att avleda eller resonera sig ur.

oro == man bekymrar sig över något värdsligt, oftast vet man vad och känslan kan då antingen vara befogad eller överdriven. Mycket mildare än ångest och har man båda samtidigt märker man inte av oron då ångesten dominerar helt. Besläktad med nervositet. går ofta att till viss del resonera sig ur eller avleda genom att tänka på annat/göra saker.
Mer
18 år 11 månader sedan #14920 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Ångestdefinition
Men skulle man inte med rätta kuna påstå att ångest är "mkt stark oro"?
Jag tycker känslan är ganska lika, även om det som du säger är värre med ångest.

Men ofta har man ju båda sakerna samtidgt, oron leder till ångest.
Tex har jag sett mång inlägg här där man känner mer än befogad oro för att träffa doktorn, ofta kan det kallas ångest tror och tycker jag..eller?
Mer
18 år 11 månader sedan #15089 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ångestdefinition
I Läkemedelsboken definieras ångest som en grupp ospecifika, obehagliga symptom som liknar upplevelserna och reaktionerna på skräck och fruktan.
Kapitlet heter Ångest och oro, men oro definieras inte. Det stämmer nog som jennynen skrev att oro innebär lättare eller mildare ångest.