Misslyckad

Mer
18 år 6 månader sedan #23826 av flisan
Misslyckad skapades av flisan
Hur gör ni andra för att inte känna er misslyckade?
Jag tycker det nästan är omöjligt att inte känna så. Det är svårt att känna att det finns något värde i det man gör, när det är så små, små saker. Det är också svårt att inte bli ledsen när man hör vänner och släktingar berätta om sina liv. Med utbildningar, examen, fester, fina jobb, höga löner, fina lägenheter, giftermål, barn, resor mm. När mitt liv handlar om att överleva, överleva, överleva. Och där i mellan gör asmå obetydliga vardags saker.
Jag känner mig bara så ledsen just nu. Jag har svårt att se att mitt liv har ett värde även om jag inte har de där sakerna som andra har.
Jag vet att man måste kämpa på och inte ge upp, men ibland känns det väldigt svårt. Det känns som jag bara är otursdrabbad rakt i genom.
Mer
18 år 6 månader sedan #23828 av Alisa
Svar från Alisa i ämnet Misslyckad
Så tänkte jag också förr och idag är jag inte så avundsjuk på de som har väl ordnade liv. Kan bli ledsen ibland, men jag tror att det viktigt att man träffar människor som ligger i samma situation. Rätt medicinering, stöd och någon att prata med kan lösa det hela och troligtvis kan du också se värdigheten i ditt liv.
Mer
18 år 6 månader sedan #23831 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Misslyckad
Ibland så känns det som att man har haft otur i livets lotteri. Men tänk Flisan va starka vi kommer att bli när vi kommer ur det här. Vilken livserfarenhet vi kommer att ha och vi kommer att kunna ge mycket ute i samhället. Ingen är misslyckad. Men däremot så finns känslan där ibland.
Du kanske lider av depression. Då brukar man känna mycket så här. Du är långt ifrån ensam om att känna så här. Jag känner mig deppad ofta. Men vänder man på sitt sätt och tänka så kan man till slut få må lite bättre. Arbetar mycket med mig själv och mina tankar för att må bättre. Man kan tänka sig sjuk och man kan tänka sig frisk. Tanken har en enorm kraft.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23840 av
Svar från i ämnet Misslyckad
Hm.
Jag tycker de pratar om skitjobb, låga löner, skilsmässor, barn som håller dem fångna i samhällets verklighet osv.

Jag förstår inte varför du ska bli ledsen för att det "går bra" för dem? Du vill väl inte åka på ngn resa, eller, om du vill, varför gör du det inte bara?
Antigen så vill man, o då gör man, eller så vill man inte för ngn anledning, och då gör man inte.

Ditt liv har enbart ett värde om du tycker det har det, men sen vad du gör spelar ingen roll. Om man njuter av att sitta vid en å och tala med sina röster eller dansa disco på en nattklubb i new york, det är sak samma, bara man får det man vill.
  • Gästar
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32676 av Gästar
Svar från Gästar i ämnet Misslyckad
Jag tänkte ofta så förut. Nu när man har lite mera livserfarenhet så vet jag att många har problem mer eller mindre. Vi har alla så olika problem bara, och förstås en bagatell för ena kan vara en tragedi för den andra.
Ibland händer det att jag går tillbaka till dessa tankebanor när jag mår dåligt (terapi & medicin har tagit udden av detta). Man känner sig inte lyckad men jag kan nu istället påminna mig om rent konkreta exempel där man trott att den och den har ju det så bra när det i själva verket inte var så (fasader). Konstigt men det kan vara en tröst.

Det har också varit viktigt för mig att distansiera mig från personer som är väldigt framåt, har mycket vänner runt sig och är egocentriska, ej bryr sig om andra desto mera. Det kostar på att ha sådana i umgängeskretsen, jag vet när jag var yngre hur jag ville passa in i sådana kretsar, jag ville också ha den sociala funktionen. Med tiden såg jag att det ofta inte handlade om riktigt vänskap, vet inte vad man skall kalla det, kanske storstads-ytlighet?

För mig är det den sociala biten som jag saknar. Är mycket längesedan jag har haft en god vän. Bra lön och intressant jobb har jag haft och har delvis ännu. Har dock valt att jobba mindre intensivt för hälsan.

Jag vet också att jag nu har mycket större självinsikt (på gott och ont) än många som inte har genomlevt svåra saker.

Kraven , imaginära eller ej på att vara framgångsrik kan bryta ner en snabbt. För mig har det hjälpt att hitta små saker som jag vet att jag gör bra, rent konkret alltså små upptäckter i vardagen eller jobbet som man gjort.

Sist vill jag nämna att det var en stor förändring när jag skaffade hund. Det var/är fantastiskt.

flisan, jag vet inte mera om dig än vad du skrev i denna tråd men hade du varit här nu hade du fått en jättekram av mig. Allt gott åt dig.