Ett par frågor

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27045 av
Ett par frågor skapades av
Har några frågor jag hoppas ni kan svara på.

Om man lider av en personlighetstörning, går det att ignorera den? Så att man utåt agerar på ett sånt sätt att ingen märker den, eller är den en sån stor del av en att det är omöjligt?

Har hört många olika åsikter om antidepp. Vilka ska man helst undvika ifall det går? Vilka är allmänt bäst/minst biverkningar?

Läste någonstans att om man lider av social fobi så kan det ingå att man fokuserar mycket på sina "inre reaktioner" när man vistas i andras sällskap. Vad menas med ""inre reaktioner" och kan det hända när man är själv?

Är det vanligt att i princip hela tiden vara spänd i kroppen när man lider av en depression?

Tack :)
Mer
18 år 5 månader sedan #27048 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Ett par frågor
Hej
Ska försöka. :)
*Om man kan ignorera en personlighetsstörning för en själv lär man vara klart feldiagnostiserad. Dock är det vanligt vid mildare störningar att personen förnekar sina problem för sig själv.
*Vid mildare störningar kan man tillfälligt hålla masken. Tex vid en släktmiddag. Att man ska kunna göra det under en längre tid anser jag nästintill omöjligt. Speciellt för närstående.
*Om man är vuxen tror jag inte man ska vara rädd för att ta antidepressiva om man man behöver det. Men man ska inte ta det i åratal såvida man inte verkligen behöver det.
*De gamla bensodiazepinerna tycker jag man bara ska ta i nödfall. De är beroendeframkallande.
*Vilken som har minst biverkningar vet jag inte, men de nya SSRI-preparaten har mindre än bensodiazepiner.
*Jag tror att Cipramil och Efexor är de som anses vara effektivast.
*Jag tror det är mycket vanligt med muskelspänningar vid psykiska problem. Att man är det nästan hela tiden tror jag inte är ovanligt.
Tikki :)
Mer
18 år 5 månader sedan #27081 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ett par frågor
Personlighetsstörningar varierar mycket och vissa störningar, som borderline kan nog vara svårt att dölja. Är men medveten om symptomen så går det nog att dölja. Jag kommer ihåg förtvivlade anhöriga till en kvinna som misstänktes vara schizofren. Utåt uppträdde hon kortare tider helt normalt och var snäll och trevlig mot utomstående, medan hon mot de närmaste anhöriga uppträdde tokigt och var väldigt jobbig. Det där att hon kortare tider kunde uppträda normalt plågade släkten mycket.

Alla antidepressiva anses likvärdiga, men de hjälper inte alla utan bara 75 %. Effekten kan variera mellan olika personer, varför man får pröva sig fram mellan olika preparat tills man hittar ett som ger bra effekt. Citalopram eller Cipramil är nog det preparat som används först i Sverige idag. Det är billigt numera och går att kombinera med de flesta läkemedel. Zoloft har förlorat sitt patent och kommer nu att bli billigt och också populärare.
Mer
18 år 5 månader sedan #27086 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Ett par frågor
De inre reaktioner vid social fobi som du undrar över är nog känslan av nervositeten och självmedvetenheten. Man känner hur pulsen höjs, hur man börjar svettas, hur det hettar i kinderna, man blir torr i munnen, får svårare att andas. Man tycker att det man säger låter konstigt, undrar vad alla andra tänker eller tycker om en. Det är väldigt vanligt att man är otroligt rädd för att bli nervös och få det här reaktionerna så att man går och känner efter hela tiden. Börjar det pirra i magen än? Hur är pulsen, andningen? Rodnar jag, ser de att jag rodnar? Osv...

Om detta kan hända när man är ensam vet jag inte, men då är det nog inte social fobi i alla fall. För det handlar just om fobi för sociala sammanhang där man kan bli beömd på olika sätt.