Ångest

  • Jag
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27506 av Jag
Ångest skapades av Jag
Jag tycker allt känns så jobbigt..klarar inte av o ta tag i saker själv..orkar alddrig nåt..kan inte sova..har ångest varje dag..vad ska jag göra?vill ha lite tips!
Mer
18 år 5 månader sedan #27510 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ångest
Ja, gå upp ur sängen och sätt på datorn på morgonen, och gå ut i köket koka en kopp kaffe. Ta din medicin och drick kaffet med en smörgås och sitt lite vid datorn och läs på viska. Skriv sedan av dig dina tankar antingen på papper eller på ett dokument på datorn.

Försök sedan diska kaffekoppen. Det jag vill du skall göra, är helt enkelt att du gör någon ting till en vana så fort du vaknar på morgonen.
Dvs en strukturerad vardag där du har rutiner direkt på morgonen. Detta för att du inte skall ligga på sängen och älta tomheten och vad som kommer till dig och sedan försöka sova bort det, för då sover du sedan inte till natten.

Ångesten kommer också när man ligger på sängen och ältar det som är inom en, det är ingen idé, upp ur sängen, du borde kanske ha en sergant till morsa om du bor hemma, annars får du vara serganten mot dig själv!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #27542 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ångest
Att inte kunna sova är förödande och särskilt om man har schizofreni. Många återfall i psykos brukar börja med att man bl.a sover väldigt dåligt. Mitt råd är att du försöker att få sömnmedel så att du kan sova tillräckligt. Du kommer troligen att må mycket bättre då.

Beträffande ångest är det viktigt att vara medveten om att det bara är en känsla och inte verklighet. Jag brukar själv tänka på alla de massor av gånger, som ångesten vilselett mig och varit helt obefogad. Det är också bra att berätta för någon annan om sin ångest. Det lindrar. Är man ensam kan man skriva ner på ett papper vad man oroar sig över.
Läs mer om hur man själv kan motverka ångest:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... rka-angest

Det finns också läkemedel som man kan få mot ångest. Vanligen skriver läkarna ut SSRI-antidepressiva, som Citalopram eller Buspar.