Torskleverolja mot depression?

Mer
18 år 3 månader sedan #31261 av Graatass
Är det någon som har läst eller hört talas om att torskleverolja hjälper mot depression?
Jag menar torksleverolja och inte Omega 3 eller Omega 6. Men de kanske också hjälper mot psykiska besvär?
Mer
18 år 3 månader sedan #31282 av Isa-Alise
Omega 3 och Omega 6 kapslarna innehåller fiskolja... torskleverolja har säkert samma fettsysror i sig, men torsken är överfiskad, så det kanske inte är så bra att köpa den ur ekologisk synpunkt...
Mer
18 år 3 månader sedan #31293 av Admin1
Jag har inte läst om torskleverolja, men att omega-3 kanske skulle ha effekt vid depression. Torskleverolja innehåller omega-3, men också mycket fettlösliga vitaminer som A- och D-vitamin.
Mer
18 år 3 månader sedan #31300 av Graatass
Den som kan ha skrivit något om torskleverolja eller Omega 3 heter Bo H Jonsson och håller på med liknande vid Karolinska Institutet. Han har skrivit en artikel om depression och den har jag läst. Men sedan har jag hört att det ska finnas forskning som handlar mer om torskleverolja. Letat på nätet, men ingenting hittat.
Mer
18 år 3 månader sedan #31321 av Graatass
För den som är intresserad av att läsa artikeln som Bo H Jonsson har skrivit så finns den via den här länken. OBS! i pdf-fil

<!-- w --> www.medikament.se/PDF-filer/5-04/depression.pdf <!-- w -->

Det går lite i samma stil som med stenåldersmaten som blev så populär för ett tag sedan.