Elchocker

Mer
8 år 1 månad sedan #810494 av JARL
Svar från JARL i ämnet Elchocker
Jag kan bara säga var försiktig med ECT. Jag har själv fått 8 St för ca 3 år sedan. Jag kom ut ur någon slags bubbla. Har blivit mycket mer medveten om min omvärld. Och känsligare för Vad folk säger. Det var påsätt och vis skönt att vara I en bubbla. Slapp mycket ångest då, som har börjar komma mer nu. Hoppas det kan vara ett svår. Jarl
Mer
8 år 1 månad sedan #810495 av JARL
Svar från JARL i ämnet Elchocker
Ett svar
Mer
8 år 1 månad sedan #810544 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Elchocker
Innan elchocker ges brukar man ge antidepressiva, som brukar minska nedstämdheten hos 90 %. Att satsa på daglig motion har också effekt mot depression. Göra saker som är roliga har också effekt mot depression.
Mer
8 år 1 månad sedan #810774 av Richard
Svar från Richard i ämnet Elchocker
Jag har fått ca 35 ECT-behandlingar i 3 perioder. Första gången fick jag 10-12 st vid årsskiftet 03-04 efter att jag blivit av med mitt jobb o sa till min psykolog att jag stoppat gift i munnen, men sen spottat ut det. Jag hade redan antidepressiva, men var ändå väldigt dålig. Det hjälpte bra. Man fick en ECT-behandling varannan dag (ej lör-sön). Då hade jag inte några direkta psykosproblem, men hade Haldol mot paranoia. Iktorivil fick man inte ta på kvällen innan eftersom det är kramplösande, o det är egentligen själva krampanfallet som gör den antidepressiva effekten, o inte själva el-chocken, den används bara för att framkalla kramperna. Dock vet man inte exakt hur det egentligen fungerar.

Sen fick jag en serie, också på 10-12 behandlingar efter en Thailandsresa, troligen för jag hade det så bra där o kom hem till verkligheten igen.

Sen har jag fått en serie till, minns inte när, men fick det polikliniskt. Det största minnesproblemet jag fått är att jag köpte samma frukost 2 ggr. Vaknade vid 06, gick o köpte en kycklingbaguette som jag la in i kylen. Eftersom man inte får äta nått innan. Strax innan 07 körde jag till sjukhuset o fick ECT:n vid 07:30-tiden. Redan 08:30 var jag så pigg att jag kunde köra hem, men kom på att jag skulle köpa frukost, o körde innom o köpte en likadan kycklingbaguette.