Kan generellt ångestsyndrom GAD uppträda som psykos?

Mer
6 år 3 månader sedan #1015971 av Admin1
Schizotyp är en personlighetsstörning, som kan övergå till schizofreni och ses som ett förstadium till schizofreni, men alla går inte över till schizofreni.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015983 av Geta
Vid schizotyp tror man på tomtar och troll.
Mer
6 år 3 månader sedan #1016002 av Encingnerius

björk skrev: Jag läste i Metro i svunna tider att en av fem av det femenina könet led av GAD


Det var ju inte så bra.
Mer
6 år 3 månader sedan #1016374 av Admin1
Ångest ses annars som ett förstadium till paranoia. PTSD som är en ångestsjukdom kan ge psykoser. OCD eller tvångstankar kan likna vanföreställningar.
Mer
6 år 3 månader sedan #1016792 av jeje
Depression, nedstämdhet, sorg, skuldkänslor, panik, ångest och grubblerier brukar vara ett förstadium till psykos! När jag inte har dessa symtom så finns det knappt ingen psykos! Kan jag ha en psykotisk depression? För jag hör inga röster och aldrig gjort! Har haft samma psykos som kommer och går lite över tio år! Och det handlar om att människor mej illa på olika sätt! En gång höll jag på att kontakta ambassaden för skydd ifrån säpo för jag trodde dom skulle kidnappa, tortera och tillslut när dom hade fått det dom velat döda mej kallblodigt! Sedan trodde jag boendet som jag bor på jobbar hemliga agenter som är ute efter att fiska information! Så det är sånt mina nojjor handlar om att jag är nojjig mot människor i min omgivning att dom försöker lura mej på informationer! Och kanske till och med döda om dom får reda på alla informationer! Och inga andra symtom har jag!
Mer
6 år 3 månader sedan #1016917 av Admin1
Vid psykotisk depression finns psykos bara vid depression. Vanföreställningssyndrom har bara vanföreställningar. Vid bipolär typ 2 finns depression och psykosen förekommer enbart vid depression och inte annars.