Min livslina...PROZAC *lite varning*

Mer
19 år 8 månader sedan #3408 av My
Hej alla som läser...

Jag vet hur det känns att planera sin egen begravning.
Jag har skrivit många testamenten.
Många avskedsbrev.
Många dikter.

Jag gråter väldigt sällan.
Men när jag väl gråter så gråter jag floder, skär mig blodig med rakblad, dunkar huvudet i väggen, ställer mig på en bro med E4:an dånande under mina fötter och funderar på vilken bil som kan döda mig effektivast.

Jag har kränkts, blivit spottad på, lämnad, inlåst i rum.
Jag växte upp med förolämpningar, stryk, förnedringar.
Men jag mådde så bra när jag fick vara i skolan.
Där fick jag vara barn.

När jag tänker tillbaka på mitt liv kommer ibland en insikt om varför jag blivit så störd.
Det är vad jag är.
En störd liten liten flicka.
En sårad flicka som önskar sig döden.
Jag har levt hårt och väntar på befrielse från livets helvetiska minnen.



Ibland känner jag mig nästan betraktad, inte på något hotfullt sätt.
Utan på ett sätt där det känns som någon brevid mig precis förstår hur jag känner mig.
Är det min ängel som alltid ser till att jag vaknar varje gång jag försöker lämna livet?
Eller är det bara en önskan om att någon förstår?

Men vid närmare eftertanke...
Jag vill nog leva ett tag till.



// My, snart 20 år.
Mer
19 år 8 månader sedan #3413 av Moonlight
Vad hemskt det måste vara, får du någon hjälp av vården eller går du igenom allt det jobbiga själv?
Mer
19 år 8 månader sedan #3430 av Admin1
Hej!

Låter väldigt jobbigt för dig detta. Förutom antidepressiva läkemedel så finns det ju också psykologiska behandlingar, som har effekt t.ex. kognitiv beteendetrapi (KBT). Jag tror KBT ger lika god effekt som antidepressiva. Har du fått KBT?

Det man kan göra själv mot depression är:
motion
B-vitamin tillskott (folsyra)
att äta 2 mål fet fisk som lax, sill, eller makrill i veckan.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3441 av My
Ja, det är hemskt ibland.
Men nu börjar det ljusna lite grann sen jag fick min fluoxetin(prozac).
Jag mår ganska bra vissa dagar.
Men jag undrar hur länge det håller?

Jag börjar leva sen jag fick medicinering.
Det är ju inte tänkt att jag ska käka medicin hela livet.
Inombords vet jag att det är medicinen som håller mig vid liv. Inte jag.
För egentligen har jag gett upp.

Men jag arbetar heltid, träffar människor att utbyta kunskap och humor med, försöker ha roligt, går på bio...ja, försöker göra alla naturliga vardagliga saker som ungdomar i min ålder gör.
Men egentligen kvittar det.
För det är medicinen som som hjälper mig att stå ut med vad livets alla sidor.

Jag vet att när psykologen anser att det är rätt tid att jag slutar med medicinen, så kommer jag om och om igen vakna upp med en otrolig ångest och smärta över att vara vid liv.
Jag kommer att vara som en zombie.
Instängd i min egen värld.

Jag klarar inte av att gå på samtalskontakt.
I ett års tid gick jag till en terapeut som inte riktigt förstod hur dåligt jag mådde.
Jag bad själv om medicin eftersom jag vet att jag är självmordsbenägen, men hon övertalade mig att inte börja med sådant.
Så jag gick runt i två år till deprimerad och ledsen.
Till sist stod jag inte ut.
Jag gjorde ett självmordsförsök.
Men jag blev hittad och de satte dropp i båda mina armveck på akuten.
Jag delade rum med 3 patienter till och det kändes som alla visste vad jag hade gjort.
De som låg i samma rum som mig hade blivit inlagda för helt andra anledningar.

Hursomhelst.
Jag fick en ny samtalskontakt genom en psykiatiker på sjukhuset vilket jag tyckte kändes rätt hyfsat.
Nu kanske jag skulle få hjälp?
Jo, tyvärr så fanns det ju ingen plats för mig på psyket så jag blev hemskickad till min kille som tog sig uppdraget att "vakta mig" i två veckor ungefär.
Jag låg bara hemma och grät.
Han lät mig inte gå ut ensam och var i samma rum som mig hela tiden.
Vilket var väldigt ädelt gjort av honom.
Men jag står ändå fast vid att det är viktigt att psykvården fungerar så att inte anhöriga/partners blir lidande, av att få en så tung roll på sig.

Men det ordnade sig i allafall.
Men jag orkar inte prata med min nya samtalskontakt.
Har gått ett par gånger hos honom.
Han sitter varje gång och säger att jag inte behöver "rapportera" till honom om allt.
Han menar att han vill att jag ska "bara vara".
Vilket jag har svårt för.
Mitt sätt och uttrycka mina känslor är att "rapportera".
Annat sätt har jag svårt för.
Så därför har jag svårt för att blotta mitt innersta igen för en psykolog.
Skriva som jag gör nu kan jag.
Det bara forsar ur mig och fort går det när jag skriver.
Det är så mycket som finns under locket.
Så mycket ångest, ilska, misstrohet.
Orkar inte lita på människor som ska hjälpa mig.
För i slutändan märker jag att de förstår inte vad jag säger.
Hur allvarlig underton jag har i mina åsikter, tankar och uttryck.
De förstår inte.

Men kanske...jag kanske är i en dimma som ingen förstår sig på.
Kanske är det bara mig det är fel på.
Kanske är det så att jag är sjukare än vad folk tror.
Jag vet ingenting längre.
Ibland får jag nästan känslan av att jag är en person som egentligen kommer ifrån en annan plats långt långt härifrån.
En annan värld.
När jag var liten älskade jag filmen "oändliga historien", ni vet den där sagovärlden med alla varelser och flygande hunden.
När jag var liten trodde jag att det var därifrån jag kom, innan jag föddes och blev just jag.

I mina mörkaste stunder vill jag tro att det är en sådan plats jag kommer till om det händer något.
Ja, vad alla religiösa fanatiker hotar med, berör mig inte alls.
Jag tror inte på att man kommer till något helvete efter döden.
Varför ska man göra det?
Helvetet finns på jorden.
Självklart så finns det paradis på jorden också.
De stunder då man bara sitter någonstans och känner glädje över livets lycka och all kärlek som finns runtomkring en.


By the way Admin.
Jag har själv redan luskat redan på alla sorters kurer mot deppressioner eller förebyggande knep osv.
Vilket är lika med plus minus noll.
Men KBT låter nytt.
Vad är det?
Hur gör jag?
Kanske är det något som får mig att vilja vara kvar och leva sida vid sida med mina medmänniskor utan att vilja dö när jag känner mig missförstådd?
Mer
19 år 8 månader sedan #3455 av Moonlight
KBT betyder kognitiv beteendeterapi, ska också börja med det snart. det enda jag vet är att man lär sig handskas med olika tankar och sätt att agera på typ. Det sägs ha bra effekt.
Mer
19 år 8 månader sedan #3460 av Admin1
Vid KBT så arbetar man mest med att förändra sina tankar. Att folk är deprimerade kan bero på automatiska tankar som poppar upp och i terapin lär man sig att hantera dem och visa för sig själv att tankarna är inte riktigt korrekta.

Det finns en självhjälpsbok som heter Mind over Mood, som beskriver hur man själv kan ge sig KBT. Boken finns recenserad här:
www.viska.se/index.php/recension ... -you-think

Det finns också en australiensisk sajt MoodGYM med online KBT, som är gratis. Man måste registrera sig dock innan.
moodgym.anu.edu.au/

Problemet med KBT i Sverige är att det är mest yngre psykologer, som kan behandlingen. I Östergötlands Läns Landsting har man löst problemet genom att köpa in KBT från ett privat företag. Men på andra ställen kan det kanske bli problem att få denna behandling.

Admin