Om Mind over Mood

Mer
19 år 8 månader sedan #3475 av Hanna_Norr
Jag läste din recention av boken. Den verkar spännande. Som gammal psykologi-studerande kom jag osökt att tänka på James-Lange teorin.
Den verkar vara en form av KBT eller tvärtom. Utifrån den arbetar man i alla fall liknande...

(James- Lange Teorin – Först påverkas kroppen genom emotioner, sen blir du medveten om dina känslor.
Emotion: Det du känner.
Känsla: Hur du upplever det du känner.
Kroppen känner att något är fel, kan leda till känslan av rädsla. Rädslan kommer ur att kroppen utsätts för ett obehag. Rädslan har inget värde i sig, den är en följd av obehaget. Introspektion kan användas: Vad i mig är ledset, vad är glatt? Förstår man att Rädslan kommer ur obehaget, kan man börja leta efter och göra sig av med källan till det = Bli av med rädslan. För att uppnå detta kan man associera = förstå hur man känner och kopplar.
” Vad i mig får mig att känna som jag gör” = Introspektion igen. Man delar upp känslan och kroppen. )

Jag brukar säga till mig själv och det fungerar faktiskt väldigt bra.
”Något i mig är hungrigt, jag är inte hungrig”.
”Något i mig är ledset, jag är inte ledsen”
Osv.
Mer
19 år 8 månader sedan #3656 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om Mind over Mood
Jag är ingen psykolog, men jag tycker att KBT verkar annorlunda.

Vid KBT jobbar man med automatiska tankar, som poppar upp och de kan t.ex. göra att man bli deprimerad. Man arbetar med att visa att de negativa tankarna man har är överdrivna genom att bevisa eller motbevisa dem. Genom att man inser att ens tankar är felaktiga eller överdrivna så mår man bättre.

I KBT så arbetar man med övningar också. T.ex. om en person anser att ingen bryr sig om honom, så kan man få övningen att hälsa på 10 olika personer och se hur många som svarar.