Vad händer med hjärnan psykiskt om man inte får någon sömn?

Mer
5 år 4 månader sedan #1114372 av Admin1
Oftast börjar en psykos med sömnproblem. Vid psykos är dopamin förhöjt och dopamin är uppiggande. De som inte får effekt av antipsykotika har oftast kroniska sömnproblem.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114438 av Nissegossen
Jag har många ggr talat om hur jag gör efter en vaknatt, sover jag inte på dagen efter är det psykosvarning direkt och jag drogar mig hårt för att sova, samt en extra dagsdos med mitt Neuroleptika, peratsin numer och om det brukar vara som vanligt att jag sover och nästa dag är en helt vanlig dag, ingen psykos, den är kvävd i sin linda. Sover jag inte då behövs det prata med personal om hur vi skall lösa det, upplagt för inläggning men det har inte hänt sedan årsskiftet 1986-1987. Mina intentioner är att det aldrig skall behövas.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 4 månader sedan #1114750 av Cider
När jag varit inlagd i slutenvården, ibland i flera månader i sträck, har jag sovit runt 1,5-2 tim per natt. Mkt ytlig sömn förmodligen. Men då tack vare mkt höga doser av tunga mediciner. Miljön på avdelningarna gynnar inte direkt sömn.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114751 av Vittrad
Admin1, hur fungerar det då med dopaminet vid en depressiv psykos?
Mer
5 år 4 månader sedan #1114753 av harrypotter
Min överläkare, som jag pratar med ibland utom min vanliga psykiater, säger att vanliga/normala människor börjar få psykos efter 2-3 dagar utan sömn; paranoida symtom och höra röster. Detta enligt evidensbaserade undersökningar, så det kan gå väldigt fort från att vara frisk till allvarliga symtom.
  • Metrogirl
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1114766 av Metrogirl
man får mikrosömn

räcker ju inte man borde ha minst 8 h