Hur yttrar sig ångesten för er?

Mer
17 år 8 månader sedan #48055 av CrazyGirl
Hej!
Jag undrar hur ångesten yttrar sig för er? Vad får ni för symtom?
Jag brukar oftast få väldigt ont i magen.. orolig mage.. nervös mage liksom. Men nu på senare tid har jag haft problem med andningen.. det har gjort ont i bröstet och har knappt gått att andas för mig. Idag fick jag en helt ny sorts ångest, jag kände obehag i hela kroppen och sedan så domnade ansiktet bort för mig. Det var läskigt! Sedan var jag helt utmattad, ville bara gå och sova.. men hade ingen ro i kroppen att göra det. Någon som känner igen sig?
Mer
17 år 8 månader sedan #48056 av Rakii
Känner mycket väl igen mig i din beskrivning med orolig mage och samt att jag får tryck kring bröstet och den där obehagliga känslan inuti bröstet/magen. Sen kan det hända att man börjar darra eller liknande men händer inte alltid...
Mer
17 år 8 månader sedan #48061 av Q.L
Känner samma sak.... magen blir orolig sen börjar ett tryck i bröstet... sen en nästan skärande känsla i magen.....
Mer
17 år 8 månader sedan #48064 av Saari
När jag får ångest så får jag ont över bröstet och svårt att andas. Jag börjar hosta för att känna att jag rensar luftvägarna så jag låter som ett lokomotiv när jag har ångest. Värst är det när jag ska åka buss, då måste folk ju sitta och höra på mig.

Annars så blir jag väldigt dålig i magen. Jag har muskelanspänningar i hela kroppen vid ångest eller oro, speciellt vid axlarna. Jag sitter för det mesta med axlarna vid öronen när jag har ångest.

Sedan så brukar det kännas som att något slits itu i mitt bröst. Att det drar åt olika håll, skaver och så vidare. Sedan brukar jag få synrubbningar i form av darrningar av ögonen eller att jag ser saker i ögonvrån eller att saker direkt börjar vrida och vända på sig mitt framför mig. Jag är dock säker på att det inte är psykotiska symptom utan bara min fantasi som byggs upp av ångesten och förvandlar omvärlden till den otrygg och äcklig plats att vara på. Har gjort ögonundersökningar också, så det är inget fysiskt fel på mina ögon.

Darrningar i hela kroppen är också vanligt för mig. Och när jag är ute på stan eller på affären så kan jag bli "stirrig", kommer inte ihåg någonting och har svårare att kontrollera mina muskler vilket ofta leder till att jag lyckas riva ut något oavsiktligt... Det känns oftast som om en glaskupa sänks över mig, som om jag är fångad i en bubbla och att verkligheten är långt bort men ändå alldeles för påtaglig. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

Allt som allt så är det massor av fysiska symptom på ångest som jag har. Det är jobbigt, jag vet inte hur jag ska ta mig ur det. Jag har hittat vissa saker som fungerar, såsom andnings- och avslappningsövningar eller att gosa med ett djur och så vidare, men ibland hjälper inte det heller.
Mer
17 år 8 månader sedan #48065 av Geta
Min ångest yttrar sig så att jag är rädd att bli psykotisk.
Det är en ständig balansering att inte isolera mig men ändå inte ha för mycket kontakt med folk.
Det kan också yttra sig med besvär i hjärttrakten och andningssvårigheter.
Mer
17 år 8 månader sedan #48075 av Admin1
Min ångest består huvudsakligen av starka oroskänslor utan oftast kroppsliga symptom. Ibland kan jag få darrningar i armarna när ångesten är stark. Jag brukar tänka på att ångesten är övergående och på alla de gånger jag har oroat mig i onödan. Ångesten är i regel borta redan nästa dag och jag medicinerar den aldrig.