Schizofreni och vattenrädsla

Mer
19 år 7 månader sedan #3893 av Jakob
Hoppas ni vant er vid att det kommer någon dum fråga flygande från mig lite då och då, admin brukar ju alltid svara på dem iaf vilket uppskattas. Att googla på vissa saker är svårt och är man nyfiken så är man.

Finns det något samband mellan schizofreni och vattenrädsla? Tycker nämligen jag upplever det så.
Mer
19 år 7 månader sedan #3897 av Geta
Svar från Geta i ämnet schizofreni och vattenrädsla
Hej!
Menar du att vara rädd för vatten eller
att komma ut på djupt vatten. Är det
rädslan för att drunkna?
Själv gillar jag att vara i vatten, särskilt
att simma.
Mer
19 år 7 månader sedan #3910 av ophelia
jag tycker det känns konstigt i kroppen då man stiger ur vattnet. Kan ju bero på att man varit tyngdlös ett tag...eller medicinerna som "fuckar".
Jag har mkt sämre balans sedan jag började med medicinen seroquel. Jag var på "Grönan" för ett tag sedan. Och jag blev jätte yr av till och med de snällaste karusellerna?!
Mer
19 år 7 månader sedan #3911 av stefan
Jag har inte upplevt det så. Tycker om att bada, men det blev inget bada av i sommar. Spenderade sommrarna på västkusten när jag var liten och då badade jag varje dag så rädd för vatten är jag inte.
Mer
19 år 7 månader sedan #3929 av Admin1
Jag har aldrig läst att vattenrädsla skulle vara ett problem och jag har aldrig själv upplevt det. Socialrädsla eller fobi är ganska vanligt och det brukar medicineras med SSRI-antidepressiva. Allmän rädsla, ångest och oro förekomma ganska ofta
och är ett besvärande symptom.
Mer
19 år 7 månader sedan #3932 av silverseven
När ångesten är mkt jobbig brukar jag ta timmeslånga bad, men det är förstås i badkaret hemma i lägenheten. Att bada utomhus skulle jag bara kunn atänka mig om det inte var några folk i närheten och att det var långgrunt..