ECT

Mer
19 år 7 månader sedan #4046 av erco
ECT skapades av erco
Hej. Hur verkar ECT?
Stämmer det att man förlorar en del av minnet?
Tackar för svar .?
Mer
19 år 7 månader sedan #4055 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT
Hej!
För många år sedan fick jag 6 el-chocker.
Varför vet jag inte.
Det skedde på en särskild avdelning.
För att sövas ner stacks en spruta i armvecket.
Sedan vaknade man upp på
sin avdelning när det var över.
En viss minnesförlust märkte jag en kortare
tid därefter.
Vid depression ska ECT göra nytta. Jag förstår
inte om det är bra vid schizofreni.
Är det för att riktigt skaka om i hjärnan?
För att framkalla epilepsiartade anfall ( enligt en
ordbok) används det som psykiatrisk sjukdoms-
behandling.
Mer
19 år 7 månader sedan #4060 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
Fortfarande vet man inte hur ECT verkar vid schizofreni och vetenskapligt sett är effekten ännu inte riktigt bevisad.

Elektrokonvulsivbehandling vid schizofreni

Bakgrund:
Elektrokonvulsivbehandling (ECT) innebär att kramper framkallas i terapeutiskt syfte genom att ge en elektrisk stimulerad shock av variabel frekvens via elektroder på huvudet. Verkningsmekanismen vid schizofreni är oklar.

Undersökarnas slutsatser:
Det finns inga bevis för att klart motbevisa nyttan av ECT vid schizofreni. Det finns lite begränsade bevis för att stödja dess användning, särskilt kombinerad med antipsykotika, för de som svarar minimalt på läkemedel enbart. Forskningen på ECT vid schizofreni växer, men efter 50 år av klinisk användning är den fortfarande otillräcklig.

www.viska.se/index.php/nyheter/20-oevrigt/34

Det har också kommit en undersökning nyligen att för de, som inte får effekt av antipsykotika kan en kombination av Fluanxol och ECT vara bra att testa.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... -ge-effekt

I litteraturen nämns att ECT kan vara livsräddande vid katatona schizofrenitillstånd med upphetsning. ECT omnämns också som behandlingsalternativ vid psykotiska depressioner. Det används nog mestadels idag vid svåra depressioner, där antidepressiva inte ger effekt. Jag tror inte att problemen med minnet är så stora längre, eftersom man ger ECT, så att minnet inte skall påverkas.
Mer
19 år 7 månader sedan #4246 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet ECT
Runt år 2000 fick jag 8 behandlingar på 14 dagar.
Jag fick luckor i närminnet, kom inte ihåg vilken sal jag låg i på avdelningen (jag låg inne då), mitt telefinnummer, adress eller vad sjukhuset hette och sånt.
Men allt det kom tillbaka efter ett tag.
Jag såg en dokumentär om det idag, faktiskt på discovery. Eftersom hjärnans signaler skickas genom elektriska impulser så anser vissa att ect ger hjärnan en "sjuss" att komma igång, t.ex. vid svår depression.
Sedan får man några sekunder då hjärnan "slår av" helt, och när den sedan startar så tror en del att det blir med samma effekt som att starta om en dator. En chans att komma in från rätt vinkel igen.

Inget av detta är dokumenterat, dokumenterat är bara att det kan ha en positiv effekt med ECT.
Det kan också orsaka stora minnesluckor, och är en riskabel behandling som bara ska användas när allt annat är uteslutet.

Jag blev inte hjälpt i längden. Kanske mådde jag lite bättre någon månad, men inget "uppvaknande" direkt.
Jag ångrar idag att jag gick med på det. jag känner att det var en stor risk, det gick bra men alltför stor risk.
Jag anser själv att man bara ska använda det på gravt katatoniska patienter där till och med döden är ett bättre alternativ än nuläget.
Mer
19 år 7 månader sedan #4331 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
I England kom de förra året med riktlinjer om ECT. Jag har översatt det viktigaste:

ECT används enbart för att erhålla snabb och korttidsförbättring av allvarliga symptom när andra behandlingsalternativ har misslyckats och/eller när tillståndet anses potentiellt livshotande hos individer med:
allvarlig depressiv sjukdom
katatoni
en förlängd eller allvarlig manisk episod

Beslutet skall fattas tillsammans med patienten efter information och patienten skall ha rätt att när som helst avbryta behandlingen.
Mer
19 år 7 månader sedan #4332 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT
När jag utsattes för ECT tror jag det var
alldeles i onödan.
Jag var varken manisk, gravt depressiv
eller katatonisk.
Det verkade bara som det var det enda
behandlingsalternativ de kunde hitta på
då förutom medicin.
Någon verkan gjorde det inte utom att
jag var litet dimmig under kortare tid.