Diamanter är Diamanter - en sång om Tystnaden

Mer
8 år 2 veckor sedan #821379 av sonan
Detta gillar jag, pallekula. för här försöks det förmedla någonting som går bortom lögnen, förvisso med ytterligare lögn men det är ett försök att nå till sanningen.
Ifall man exkluderar också allt vad du skrivit och endast har ingenting kvar så finns sanningen kanske där, men jag själv är en idiot som inte kan ( vågar ) nå dit. Och om nån härinne vore där man skulle, så skulle väl denne inte svara här, eller?
Mer
8 år 2 veckor sedan #821386 av sonan
Jo, men om jag nu skriver utan att tänka så känns det som jag är där.

Eller, om jag börjar på och tveka....då känns det som en mur som står mellan mig och sanningen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
8 år 2 veckor sedan #821389 av Jocke
Varför vill då många säga att sanningen är en illusion? Jag har funderat på vad som har drivit mig igenom alla åren med ovänliga kommentarer och och allmänt avog inställning mot en från vissa. Eller är det jag själv som frammanar illusionen?

Vars är världen på väg?
Mer
8 år 2 veckor sedan #821393 av sonan

Varför vill då många säga att sanningen är en illusion?


Som jag tänker, är att allt en illusion. Sanning/ ärlighet i det medvetna tror jag ej på, för det är för mig en förställning. Sen om man kan nå äkta sanning innan man avlidit vet jag ej.

Jag är ofta mycket för det österländska , den västerländska filosofiska tanken, Jocke, kan jag inte riktigt förstå.

Frågan är om jag söker "det så kallade djurets icke medvetna tanke" och i själva verket tar ett steg tillbaka.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
8 år 2 veckor sedan #821402 av Jocke
Den österländska filosofin är att försöka finna en sinnesfrid, har jag rätt? Medan västerländska mera utmynnar till en slags kamp för en självinsikt via kaos, vi är nog troligen bundna till den insikten just pga kvinnokampen och även jämlikhet om vi män lyckas till slut att uppnå den nivå kvinnor kräver för att kunna leva fredligt i samförstånd?

Jag tror den franska revolutionen vid slaget om bastiljen nog frammanade det moderna tänkandet att uppnå ro via kaos! Anarki stämmer inte riktigt här, utan du får leta dig fram med kaosteorin i fokus åtminstone en timme, kanske då du kan finna att ditt sökande finner en lämplig morot att inspireras av. Det österländsa är en äldre kultur, men inte mer sann för det, det tror jag inte?

Vars är världen på väg?
Mer
8 år 2 veckor sedan #821407 av sonan
Jocke.

Jag tror nästan att vi bär medvetandet med oss som en börda. Vi fick det som bieffekt för att vi utvecklades för snabbt. Du vet... som det sägs att kemin skapades ur alkemin, allt är en lögn, det blir bara nåt felsteg som av en slump blir en obskyr sanning någonstans.