Intressant om minne

Mer
14 år 1 vecka sedan #290080 av Tikki
Rörelse och minne i nära relation
Fysisk rörelse och minne står står i så nära relation till varandra att en till synes meningslös rörelse, som att flytta spelkulor från en låda till en annan, kan hjälpa oss att minnas olika saker snabbare. Detta enligt en ny, amerikansk studie, som publicerats i den medicinska tidskriften Cognition.

Forskarna bakom studien, Daniel Casasanto och Katinka Dijkstra, är verksamma vid Max Planck Institute och Erasmus University. De har i en tidigare studie visat att högerhänta personer förknippat en rörelse i höger rikning med en positiv känsla, och rörelser i vänster riktning med en negativ. Vänsterhänta personer upplevde ett motsatt förhållande.
Andra forskare har i tidigare studier kunnat se hur vår kognitiva förmåga påverkas av om vi sitter upprätt eller hopsjunket, samt hur vårt humör påverkas av om vi ler eller uttrycker en bister min.

Här menar Casasanto och Dijkstra att en rörelse är "metaforisk", det vill säga att vi förknippar olika rörelsemönster med särskilda känslor, till exempel att vi känner oss upplyfta av att hoppa. Andra forskare har föreslagit en mer direkt koppling, där våra minnen är kopplade till vad rörelsen påminner om; ett fall har en gång har orsakat fysisk smärta, och fallande är sedan dess förknippat med något negativt.

För att ytterligare utveckla sitt resonemang om en metaforisk koppling mellan rörelse och minne, lät Casasanto och Dijkstra en grupp om 24 försökspersoner flytta spelkulor från en låda till en annan, samtidigt som de uppmanades att tänka på ett tillfälle när de känt sig "väldigt häftiga", ätit något gott, eller något annat minne kopplat till en känsla.

När försökspersonerna flyttade kulorna uppåt gick det fortare att minnas en positiv känsla än en negativ, och när de flyttade kulorna nedåt var förhållandet det motsatta.

Casasanto och Dijkstra menar att det finns en metaforisk länk mellan rörelse och minne, då de menar att det är orimligt att flyttande av spelkulor skulle vara direkt kopplat till ett särskilt minne.

Källa: Wired Sciences nätupplaga 2010-04-22 © Netdoktor.se Björn Norestig
Mer
14 år 1 vecka sedan #290115 av Geta
Svar från Geta i ämnet Intressant om minne
Det som jag inte förstår är att det är så lätt att glömma
hur skönt det är att motionera och röra på sig.
Nästan jämt får jag tvinga mig till motion. Varje gång som
jag kommer ut och går med stavar eller cyklar blir jag
förvånad hur bra jag mår av det.
Det är något med minnet som klickar.....jättekonstigt!
Mer
14 år 1 vecka sedan #290137 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Intressant om minne
Det var en intressant kommentar.
Det borde forskas om det.
Mer
14 år 1 vecka sedan #290138 av skord
Svar från skord i ämnet Intressant om minne
aristoteles räknade bara med dom tankar han fick när han gick (lagom fort, men så att det blev svettning.)

att syresätta, blodcirkulera är viktigt för hjärnan helt klart.