Mord hade kunnat undvikas: ”Brister inom psykvården” (DN)

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Mer
12 år 5 månader sedan #440509 av Nissegossen
Polisens påpekande att man kunde använda sig av depåsprutor, är ju fullständigt riktigt! Får personer med svåra psykoser eller relaterade sjukdomar depåsprutor ger detta en kontinuitet i behandlingen som är önskvärd och ger ju i sin tur ett antagande om att farlighet pga akut psykos undvikes samt att behandlande vårdpersonal omedelbart märker när patienten inte tar medicinen och således vet när det är dags att ta in patienten, för då är förmodligen vårdtagaren dessutom psykotisk och behöver omedelbar hjälp och här behövs tvångsomhändertagande!

Detta känner ju också vården till, jag bara undrar, varför har man inte kvar gammal praxis?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 5 månader sedan #440583 av Traxerity
Kanske dom borde göra vapen som skjuter sprutor med sömnmedel inuti. Tex där finns ju vissa vapen som kan skjuta Pilar som söver ned personen. Om man då har laser sikte och träffar kanske i armen eller benet så hade det varit en bra ide. För att senare kan man ge antipsykotiska mediciner när personen ändå är nedsövd.
Mer
12 år 5 månader sedan #440588 av Nissegossen
Långsökt Traxy, dessutom alldeles för farligt! Den som inte känner sig motiverad att ta medicinen borde få psykologhjälp för att bli motiverad att ta injektionen vid rätt tidpunkt, tvång skall bara användas restriktivt inom vården, men i det läge att vårdbehovet är sådant, borde det vara befogat med tvång i öppenvården! Polishämtning injektion, därefter varje gång ett psykologsamtal, där psykologen förklarar att vården aldrig ger sig, utan att vederbörande är tvungen att ta medicinen.

Om patienten frivilligt tar injektioner, bör patienten ha friare händer. där vid behov kan man tillfälligt den dagen för injektionen ringa återbud, för att tiden var opassande och byta dag. Det är aldrig problem för jag själv, om något kommer i vägen, att ändra tid, eller t.o.m ändra dosering på injektionen, det förtroendet har vi fått utav läkaren att vi samtalas vid och gör de ändringar som vi kommer överens om.

Jag själv är van vid injektioner, vill själv ha dem istället för tabletter, då jag känner av medicinen minst, samt kan ha en lägre dos än i tablettform och dessutom är dosen lättare att justera upp eller ned med injektioner, samt att medicinen aldrig passerar genom Levern, vilket ger mindre leverpåverkan.

Som jag ser det finns endast positiva saker med injektioner och över tid är inläggningar på injektioner väldigt sporadiska och de som har injektioner är inte de som får recidiv i sjukdomen, alltså färre dagar med inläggning! klart billigare för samhället, vinst för den drabbade i form av psykoser mer sällan och mår över lag bättre när man står på regelbunden medicinering.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 5 månader sedan #440594 av Traxerity
Tänkte mer om en psykotisk person går aggressivt utbrott mitt i staden. Så kan man undvika att någon skadas. För att då kan poliser ha dessa vapen. Fungerar också bra ifall dom ska söva ned alkoholister och brottslingar.
Mer
12 år 5 månader sedan #440597 av Nissegossen
Löjligt, om en person är aggressiv tar de lätt ned honom och skulle han resa vapen, finns pepparsprej och eller el-pistol. Det är faktiskt farligt att söva ned genom de pilar som skjuts in för att söva djur. Det går lätt fel och då dör den drabbade och det finns inga planer på att detta sätt, genomföra ett tvångsingripande.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum