"För mig är det tortyr" (Sydnytt)

Mer
9 år 10 månader sedan #669349 av Saari
Kan man undvika bältning så bör man undvika det. Jag vet inte hur det fungerar överallt, men i Umeå krävdes det ibland enbart att en person sparkade ut en sopkorg för att bli bältad. Då har man inte prövat alla andra metoder innan de bältade personen. Hen kanske inte skulle fortsatt om de pratade med henne istället för att spänna fast henne direkt.

Mig har de försökt prata med men jag har haft svårt att få kontakt med och de lägger mig inte i bälte i första hand. När jag hamnat i bälte har jag efteråt inte kunnat se någon annan utväg. När man har 11 personer som håller fast en så vill man också bara dö ifrån det hela, liksom man vill dö för att man läggs i bälte. Det gör ont eftersom man naturligtvis gör motstånd när man blir fasthållen. Det vore ju fantastiskt om personalen var så kunniga och medmänskliga att de kunde prata en till sans, men det går inte alltid.
Mer
9 år 10 månader sedan #669356 av Geta
Jag hade skvätt ut vattnet i ett glas. Då hoppade två skötare på mig och bältade mig i ett rum, där jag blev
isolerad en hel natt. Det verkade som att jag skulle skämmas. Jag fick ingen ringklocka ha och personalen
tittade inte till mig på hela tiden. De hittade mig på morgonen. Jag tror att de hade glömt bort mig eller
inte rapporterat över till nattskiftet.

Efter det spände de upp ett stort papper på en vägg, som jag fick måla fritt på? :va? Kan någon förklara detta?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 10 månader sedan #669372 av Jocke
När jag var på kliniken för över 20 år sedan, så låg det en person i samma rum som mig och var nervös över ngt. Han bad att frivilligt bli bältad i samma rum som mig, men jag sade nej pga rädslan att själv bli mentalt bältad och det är så att när man bältas ska man ha eget rum och flygande vak.

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 10 månader sedan #669375 av Jocke

Geta skrev: Jag hade skvätt ut vattnet i ett glas. Då hoppade två skötare på mig och bältade mig i ett rum, där jag blev
isolerad en hel natt. Det verkade som att jag skulle skämmas. Jag fick ingen ringklocka ha och personalen
tittade inte till mig på hela tiden. De hittade mig på morgonen. Jag tror att de hade glömt bort mig eller
inte rapporterat över till nattskiftet.

Efter det spände de upp ett stort papper på en vägg, som jag fick måla fritt på? :va? Kan någon förklara detta?


Det var kanske deras sätt att ärligen ge dig en ursäkt! Dom förstod att dom var lite för bryskt mot dig! Dom kanske skulle visa överläkaren att det dom hade gjort mot dig skulle anmälas till, heter det lex maria eller lex sara?

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 10 månader sedan #669380 av Geta
Överläkaren var inte inblandad. Det var skötarna själva som bestämde vad de skulle göra.
Jag tycker att skötare har för fria händer.
Mer
9 år 10 månader sedan #669382 av islaa
När jag låg inlagd senast så eskalerade bältningarna. Tror att 4 personer blev bältade totalt under min 2,5 veckas vistelse där, vet inte hur många gånger. Ungefär som att de triggade varandra att bli ohanterliga. Jag har aldrig blivit bältad, bara att höra det ske i rummet bredvid är helt vedervärdigt.