Få patienter med vapen anmäls (SR)

Mer
8 år 9 månader sedan #755001 av Admin1
Var det ett luftgevär med pump. Kommer ihåg från förr att de var kraftigare. Pumpen satt under pipan.
Mer
8 år 9 månader sedan #755038 av Richard

Geta skrev: Fick du stilla din nyfikenhet?

Jo, vad jag kommer ihåg, så hade jag tankar typ; -Undrar hur stor skada ett luftgevär gör på armen?

Fantasio skrev: Jag hoppas att du inte gör om det, det är ju fullkomligt livsfarligt.

Nä, det kommer jag inte att göra.

Admin1 skrev: Var det ett luftgevär med pump. Kommer ihåg från förr att de var kraftigare. Pumpen satt under pipan.

Nja, pump finns väl i alla luftgevär, men det var ett sånt man bröt för att pumpa in luft.

Men det var en grövre kaliber än den vanligaste 4,5 mm, det var 5,5 mm. I.o.f. lägre utgångshastighet än de vanligaste 4,5'or (som brukar ligga runt 200 m/s). Kommer inte ihåg utgångshastigheten, men anslagsenergin var i.a.f. laglig.
Mer
8 år 9 månader sedan #755301 av Admin1
Förr fanns det starkare luftgevär med en pump under pipan och jag kände en kille, som hade ett sådant. Ansågs finare än ett vanligt luftgevär.
Mer
8 år 9 månader sedan #755315 av Richard

Admin1 skrev: Förr fanns det starkare luftgevär med en pump under pipan och jag kände en kille, som hade ett sådant. Ansågs finare än ett vanligt luftgevär.

Jo, jag känner till det. Det som avgör huruvida ett vapen är licenspliktigt eller inte, är kulans anslagsenergi. Kommer inte ihåg var gränsen går, men det är typ 200 m/s för en vanlig diabolokula 4,5 mm. Hastigheten är därför mindre för 5,5 mm's gevär. Men de går ju att trimma, genom att man typ byter ut fjädern.
Mer
8 år 9 månader sedan #755576 av Admin1
Jag köpte ett luftgevär, när jag fyllde 15 år. Gjorde en enkel skjutbana i källaren på en trälåda. Tog min lillebrors lilla leksaksvagn med hjul. Klistrade på en liten skjuttavla som jag gjort själv på vagnen. Sedan hade jag en lina med en tyngd knuten till vagnen och en sticka med snöre, som låste hjulen, så de inte rullade.

Sedan ställde jag mig skjutklar med luftgeväret. Drog i snöret så att vagnen började rulla och sedan sköt jag mot rörligt mål. Fungerade hur bra som helst faktiskt.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
8 år 9 månader sedan #755577 av Geta
Uppfinningsrikt!