"ok skit i ditt eget liv - men förstör inte mitt" (AB)

Mer
7 år 4 månader sedan #887912 av krokus
Geta,
Tror du att en självmordsbenägen människa verkligen tänker att nu ska den förstöra för så många andra som möjligt, genom att bli påkörd av ett tåg? Det finns säkert någon som tänker så ja, men jag tvivlar på att långt ifrån alla självmordsbenägna tänker så. Tankarna som far i huvudet är snarare att de inte vill leva längre. Att de inte orkar mer.

Ja, jag läste artikeln som vnv länkade till vilken snarare verkar handla om olyckor än självmord.
Mer
7 år 4 månader sedan #887915 av Geta
Det är ungefär som när man framkallar en krock genom att frontalkrocka
med mötande bil.
Mer
7 år 4 månader sedan #887929 av Zoidar
Att må så dåligt att man tar sitt liv är fruktansvärt. Det är hoppet som gett upp. Så länge hoppet finns kvar, finns det alltid en strimma ljus i mörkret.

Anchored in Christ ✟

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 4 månader sedan #887940 av Jocke
Ja, jag vet inte om självmorden har ökat i Sverige, men i världen i övrigt har den nog ökat jämfört med tidigare år. Ja, många bilolyckor är ofta maskerade självmord. Jag tycker, att den som har valt att ta sitt liv nog också måste stå för det också! Nu har jag inte läst vnv:s artikel, hinner inte nu, men ska göra det senare. Sköt om er allihopa i alla fall!

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 4 månader sedan #887986 av Admin1
Färre psykoser och färre depressioner skulle ge färre självmord vid schizofreni. Depressioner förekommer också de första 5-6 åren av schizofreni och samtidigt som risken för självmord är som störst då. Kanske borde alla nyinsjuknade ha antidepressiva.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 4 månader sedan #888008 av Jocke
Ja, en person jag känner, berättade idag att hen:s anhörig körde ett lok för några dagar sedan, dem hade kört på några renar! Det sade den personen, att det räckte för att framkalla en viss ångest, ingen trevlig tur tyckte den personen. Men att köra på människor, ja gode gud, det går inte ens att föreställa sig, om man nu har ngt samvete. Men varför pratar vi så lite om den känslan vad döden egentligen innebär för många människor? Skuldkänslan kan man alltid diskutera, men det är främst den som begår detta och som aldrig kan berätta om varför just döden var enda utvägen, som inte bara i avskedsbreven förklarar utan visar på den totala övergivenhet denne person kan känna sig inte kunna överleva.

Men då kanske vår skyldighet, är att förstå varför detta inträffar. Men människan kan och ska inte hjälpa en person att dö, det där med dödskliniker är en oerhört svår fråga för mig! Men lasaretten kan ibland inte fortsätta med sina livsuppehållande åtgärder, och ibland har det hänt att människor tillfrisknat trots att döden såg oundviklig ut! Så det här är verkligen en kanske omöjlig fråga för mig att hantera?

Vars är världen på väg?