Sofia fick fel medicin på apoteket: Sju burkar amfetamin

Mer
5 år 10 månader sedan #1068957 av Richard
Det här är naturligtvis väldigt allvarligt! Sofia hade förbeställt medicin o trodde det var sin allergimedicin. Men fick istället 700 tabletter Amfetamin 5 mg. Samt medicinlista med namn o personnummer till en annan person.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng7P5n/sofi...sju-burkar-amfetamin

Sånt ska inte få hända! Min pappa är apotekare o det var nån gång på 90-talet tror jag. Han kom hem o var väldigt oroad eftersom han hade kommit på i efterhand att han gjort nått fel, inget allvarligt, men ändå en felexpediering.

En annan apotekare här i stan, jag gick samtidigt i grundskolan som han, råkade skriva 10 tabletter Metadon 20 mg. Det hade man dött av, men felet upptäcktes men han fick inte jobba kvar.
Mer
5 år 10 månader sedan #1069100 av Admin1
Det allvarliga var att det var narkotika. Egentligen bör apoteken visa medicinen för patienten vid utlämnandet och också kontrollera att namnet stämmer.
Mer
5 år 10 månader sedan #1069148 av krokus
Oj då! Inte bra!

Nån gång fick jag munsönderfallande Abilify, vilket jag upptäckte först när jag kom hem. bara att gå tillbaka med medicinen till apoteket.
Mer
5 år 10 månader sedan #1069183 av Nissegossen
Hade varit på apoteket och hämtat ut dosdispen jag var på hållplatsen och skulle åka hem men det stod ett annat namn men personnumret var snarliknande. Jag gick tillbaka och förstod att det var mycket allvarligt personal, överöste mig med hudvårds produkter som var reklam, det är inte nuvarande personal ingen skugga på dem, jag höll tyst om det länge

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1069196 av Geta
Jag tycker att apotekspersonalen är väldigt noga med att fråga om man har haft den här medicinen tidigare och om man har några frågor. De tar sig tid med sånt.
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Geta.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1069226 av Nissegossen
Eftersom jag är kund hos dem behövde jag inte ens visa leg, de hade personnumret i huvudet bara jag visade mig där och även om det var lång kö smet de förbi när de var på på väg förbi och de bytte de fick då metron jag hade i handen vi bytte rakt av, inget namn ingen underskrift

man vill inte vänta i en kö som innebär vänta en timme innan ens tur

Numera en lång process och får visa körkortet samt skriva under med oläsligt underskrift samt telefon nummer. Det tar bara längre tid och står man och väntar kl 09.00 så är man en helt ensam kund, lunch dags en jättelång kö, bara lämnar tidningen och återkommer tidigt nästa dag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Admin1.