Öl - 5 fakta om världens vanligaste alkoholdryck

Mer
5 år 4 månader sedan #1111280 av Nissegossen
Att njuta av en öl är ingen konst, men det finns en hel del att lära sig om drycken som är världens tredje vanligaste.
I vilket land dricks det mest öl, hur har drickandet sett ut genom historien, och varför ska du inte dricka ur vanliga ölglas?
www.expressen.se/allt-om-vin/dryck/ol/ol...igaste-alkoholdryck/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1111886 av RainDrops
Att öl druckits minst 5500 år kunde jag inte tro, trodde det var längre!
Nu blev jag sugen på öl.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1111901 av Nissegossen
Har stora Ölboken...Och, ja, har stått och kokat vört på panna III på Pripps på gamla Stampen i Göteborg. Jag hade flera yrken inom Pripps, det som kallas för brygghuset det var där jag började koka vört. Yrket kallades för pannknekt numera processoperatör. Det kallas vört till vörtkylaren där han lade till jästen i jäskällaren därefter kallades det grönöl. Han som avlöste mig på morgonen kl 06.00 gick till provskåpet tog fram 1,5 liters måttet gick ned i jäskällaren och han läste dokumentationen på karet, det öl som skulle slangas till lagerkällaren det starkölet skopade han måttet fullt av kom upp ställde in i provskåpet, det drack han under sitt skift. Vet exakt vad som finns i ett Pripps öl.

I betyget står det att jag skött arbetet till vår fulla(!) belåtenhet.
Tacka sjutton för det, de drack ju öl som var mitt jobb att göra, så belåtna var de ju.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1111984 av RainDrops
Hahaha! Mmm! Najs!
Mer
5 år 4 månader sedan #1112036 av Nissegossen
Som tillägg, jag köper inte Pripps öl längre...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1112126 av RainDrops
Varför inte? Vad köper du då?