Oroväckande trenden: Makrillen får rött ljus

Mer
4 år 11 månader sedan #1152701 av Nissegossen
Makrillen gör Östersjötorsken sällskap och får rött ljus i Världsnaturfondens senaste konsumtionsguide för fisk och skaldjur.

Rapporten visar på en negativ trend för fyra av tio vanliga matfiskar.

– Kraven på ett ansvarsfullt fiske ökar i Sverige och hela Europa, säger Karin Glaumann, sakkunnig fisk och marknad på WWF.
www.expressen.se/nyheter/klimat/orovacka...illen-far-rott-ljus/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 11 månader sedan #1152705 av Geta
Hur många äter makrill idag. De flesta köper väl torskblock.
  • RainNo2
  • Besökare
  • Besökare
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1152715 av RainNo2
Östersjön har man vetat i 15 år att man ska inte äta, men som tur är så jag är vegetarian så så jag behöver bekymra för att äta "rätt kött"...
Last edit: 4 år 11 månader sedan by RainNo2.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1152728 av Nissegossen

Geta skrev: Hur många äter makrill idag. De flesta köper väl torskblock.


Grannen som är på andra sidan väggen och han har balkongen bredvid mig har egen båt och han ligger vid Trubaduren och fiskar. makrillen hoppar upp själva i båten rycktas det och nu för en någonstans 7-8 år sedan kände jag att det luktade färsk stekt makrill på balkongen hängde ut för att inte missa honom det var en söndag och jag ville ju ha makrill jag med. På tisdagen var det ju fiskdag på Olskroken åkte dit och frågade i en fiskbod vad de kostade kilot han sade ett pris och jag frågade är det oxfile du säljer han vred på sig då han antagligen själv kunde varit där och fiskat han vände och vred på sig som masken på kroken. Jag var så sugen att jag köpte fisken och bad han rensa den. Det blir ett annat pris om man köper fisken och själv fliear den Jag hade baktanken att det var en romstinn hona och ja det var det ju. Hade köpt stuvad spenat och kokte potatis vände i mjöl och stekte fileerna gott får tilläggas

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 11 månader sedan #1152896 av Admin1
För ett par år sedan fanns djupfryst makrill att köpa men inte längre. Ibland finns färsk makrill.
Mer
4 år 11 månader sedan #1152917 av Nissegossen
På vintern håller makrillen nere vid Spanien, makrill då kallas i fiskbodarna för flygfisk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum