22-årig afhgan bakom dådet i Vetlanda

Mer
3 år 1 månad sedan #1327021 av Nobel
En av mina bästa vänner är muslim. Han är filosofiskt lagd och ifrågasätter sin tro. Dessutom är han smart, rättvis, och han står upp för de svaga och utsatta. Om hans tro gör honom lycklig så låt den göra han. Religionen är en del av det som har gjort honom till den han är. Vi är olika i många avseenden, till exempel på religion, men är vänner trots våra skillnader. Han troende muslim, jag icketroende agnostiker.

Tror det är viktigt att se individen och inte religionen. För om vi tittar på religion är det lätt att dra alla över en kam. Det gäller även andra folkgrupper.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 1 månad sedan #1327030 av Cosmos
Muslimer är som folk är mest. Olika. Men när man når till pudelns kärna är muslimer väldigt olika oss andra.

Jag har känt många muslimer i mitt liv och två saker har präglat dem: sex och vapen. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1327038 av Nobel
Ledsen att du har fått den uppfattningen om muslimer.

Jag har haft turen att stöta på alldeles förträffliga muslimer. Även en del av dem mindre förträffliga. Tror dock att dessa olikheter grundar sig i delvis andra orsaker än religion.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 1 månad sedan #1327064 av Cosmos
Muslimsk kultur är västenskild mot vår egen. Det går inte att komma ifrån. Kvinnor i sjok och män på manskafeer, kvinnor som hembiträden och mammor, män som beslutande och maktens centra. Kvinnor bakom galler i moskèerna, män på böneplatserna. Imamer som bara tilltalar män. Koranen som förespråkar att män ska använda kvinnans åker när som helst han vill, våldtäkt eller inte. Det finns massor. Islam betyder underkastelse och kamp. Kristendomen har mycket på sitt samvete men predikar ändå om kärlek mellan människor mer än om kamp. Dessutom har kristendomen utvecklats till att passa dagens samhälle medan islam har stannat kvar på 1400-talet.
Mer
3 år 1 månad sedan #1327071 av Richard
Allt ska vara som på Muhammeds tid!

Det är bara när det passar, som moderna saker förekommer, som vapen o högtalare till moskéerna...
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan #1327132 av Hope
Svar från Hope i ämnet 22-årig afhgan bakom dådet i Vetlanda
Det går inte att dra sådana jämförelser mellan kristendomen och Islam. Däremot dom paralleller man kan dra är att kristendomen för länge sedan gjorde en oskriven lag att kvinnor skulle tvingas till äktenskap. Sedan gjorde dom en lag väl när kvinnan är i äktenskapet får hon inte säga nej till sex så våldtäkter en gång i Sveriges historia har varit lagliga.

Då kristendomen är mycket äldre religion än islam så är det inte alls så konstigt att kristendomen kommit längre i sin utveckling av mänskliga rättigheter.

Men är man medveten om detta om utvecklingen att kristendomen i sin tid har varit likt islam och att islam är mycket yngre men blivit bättre så kan man dra slutsatsen såsom evolutionen varit så kommer även islam utvecklas.

Tex idag får kvinnor köra bil i Saudiarabien vilket dom inte fick förut och många andra förbättringar.

Evolutionen kan ingen säga emot utan att vara riktigt jävla pantad.