Jobb

Mer
17 år 2 månader sedan #69176 av Khai Chau
Jobb skapades av Khai Chau
Efter en tids praktik på Hemköp har Daniel Andersson snabbt lärt sig de olika momenten som ingår i arbetet.
Foto: Marie Bremberg

Eskilstuna:
Hemköp ger Daniel en chans till arbete

Efter flera års arbetslöshet har 25-årige Daniel Andersson fått praktikplats på Hemköp. Här trivs han och känner att han får jobba i sitt eget tempo. Han tycker att fler arbetsplatser borde anställa personer med funktionshinder.
- Att äntligen få chansen att visa vad jag kan känns väldigt bra.


Kommentera artikeln»

Daniel Andersson har precis inlett sin praktik på Hemköp, här hjälper han bland annat till med att kontrollera datummärkning på varorna, byter lysrör och organiserar varor på hyllorna.
- Det känns lite lustigt att jobba på ett ställe som jag har varit och handlat på så många gånger. Men jag trivs jättebra. Mina kollegor är trevliga och när arbetsdagen är över känns det tråkigt att gå härifrån.
Butikschefen Joakim Gunnarsson intygar att Daniels insatser är viktiga.
- Daniel är jätteduktig på det han gör och både nogrann och kunnig. Med hans hjälp får vi saker gjorda som vi tidigare inte har hunnit med.
Att Daniel har Aspergers syndrom kräver dock en del planering.
- Daniel får arbeta med sina arbetsuppgifter i sin takt. Jag förväntar mig inte att han ska hoppa in på de brandkårsuttryckningar som det emellanåt kan vara i en butik.
Att det finns utrymme på arbetsmarknaden för personer med olika typer av handikapp är viktigt, menar Joakim Gunnarsson.
- Det är viktigt att ge alla en chans att komma ut i arbetslivet.
Trots den specialkompetens som många personer med Aspergers syndrom har är arbetsmarknaden fortfarande diskriminerande, menar Daniel Andersson.
- Kunskapen är dålig. Många tror att vi är känslokalla barbarer och ser bara nackdelarna. Jag önskar att fler också kunde se fördelarna med att anställa någon med Aspergers syndrom.
För Daniel är drömmen att få arbeta i ett bussgarage.
- Jag är väldigt intresserad av bussar och motorer och har lärt mig mycket av min pappa som är utbildad bilmekaniker. Datorer är ett annat stort intresse.
Att företaget Left is Right, som anställer personer med Aspergers syndrom, eventuellt kommer att etablera sig i Eskilstuna är positivt menar han.
- Att vi också får chansen och visa vad vi kan är viktigt.

Fakta:
Aspergers syndrom
ð Personer med Aspergers syndrom kan ha svårt för att avläsa kroppsspråk och instinktiva signaler. AS är en lindrigare form av autism. Cirka fem promille av befolkningen anses ha AS. AS-personer utvecklar ofta specialintressen och kan bli experter inom ett eller ett mindre antal avgränsade områden. De har ofta ovanligt lätt för att uppfatta detaljer, men svårare för att se sammanhang
ð Företaget Left is Right, som inriktar sig på att anställda personer med Aspergers syndrom, har på måndag möte med Eskilstuna kommun. Om företaget öppnar fillial här innebär det 20 nya arbetstillfällen.


Åsa Wallin
asa.wallin @ ekuriren.se
016-156170