Tidning

Mer
17 år 2 månader sedan #69181 av Khai Chau
Tidning skapades av Khai Chau
NYHETER | ESKILSTUNA
FREDAG 9 MARS 2007

Eskilstuna
Tidningsmakande utan datakunskaper

I oktober började tidningsplaneringen.
För en vecka sedan kom första numret av Lagunen.
- När jag kom hit vågade jag inte ens använda datorn, säger Barbro Östensson, deltagare i vuxenförvaltningens verksamhet.


Kommentera artikeln»


Tidningsproduktion Mikael Ericson är en av elva deltagare i vuxenförvaltningens verksamhet som producerar tidningen Lagunen. En plats där personer med psykiskt funktionshinder får använda sin kreativitet och lära sig arbeta i grupp. Foto: Sara Winsnes
Den stora vita tavlan är fylld med rubriker och sidnumreringar. Allt från förstasida, ledarsida och reportage ingår i nästkommande nummer av tidningen Lagunen. På ena bordet står två kartonger med det första numret - direkt från tryckeriet. En produktion av vuxenförvaltningens sysselsättningsverksamhet för personer med psykiskt funktionshinder.
- Det här ger en enorm glädje och skapar kreativitet, säger handledaren Per Ekelund.

Positivt tidningsnamn
Idén föddes i höstas. Tidigare fanns ett liknande projekt i Rothoffsvillan, men den här gången skulle det bli mer på riktigt. I september började de ställa i ordning lokalen i Skiftinge, och i oktober satte de i gång att planera första numret av tidningen.
- Lokalen heter Delfinen och en av deltagarna här kläckte namnet Lagunen. Det ger positiva vibbar och är inne på samma tema, säger handledaren Inga Stenlund.
Tillsammans med hennes kollega Per Ekelund driver de dagverksamheten och tidningsmakandet med elva deltagare som kommer från olika bakgrunder.
- En del klarar bara att vara här två timmar och en del är här hela dagarna från halv nio till fyra på eftermiddagen, säger Inga Stenlund.
Men det var ingen lätt början.
De flesta hade ingen datorvana innan de började planera att göra en tidning.
- Datorer har varit min skräck. Jag var gråtfärdig när jag satt med diktafonen och skulle skriva av intervjun på tangenterna. Jag tänkte bara att det här går inte, säger deltagaren Barbro Östensson.
Och hon är inte ensam om komplikationerna.
- När jag surfade runt i går trodde jag att jag hade råkat beställa en resa till Turkiet och blev skiträdd. Man är ju så rädd att man ska förstöra något, säger Mikael Ericson.
Efter fyra månaders slit med intervjuer, fotografering och layout lyckades de till slut färdigställa sitt första nummer, som trycktes i 250 exemplar, för en vecka sedan. Under 2007 skruvar de upp tempot och målet är fyra nummer under året.
Hur lärde ni er att skapa en tidning?
- Alla har väl läst tidningar, men nu tittar vi också på hur rubriker och allting ligger placerat, säger handledaren Inga Stenlund.
Vad är målet för deltagarna?
- De får lära sig arbeta i grupp och kan från det här arbetet gå till en vanlig individuell arbetsplats med en handledare, säger Stenlund och fortsätter:
- Men framförallt får de en meningsfull vardag.


Jimmy Landström
jimmy.landstrom @ ekuriren.se
016-156152