nåt om Beckomberga o psykvården där på svt just nu..

Mer
16 år 8 månader sedan #87837 av someone
måste se .... intressant.. folk som varit inlagda där..
känner flera som jobbat där..
Mer
16 år 8 månader sedan #87963 av Admin1
Programmet gick i Kunskapskanalen. Jag missade det tyvärr. Så här beskrevs programmet:

Beckomberga - en betraktelse av ett nedlagt mentalsjukhus

En drömsk gestaltning av det nedlagda Beckomberga, som under många år var landets största mentalsjukhus. Vi möter också två före detta patienter som berättar om skillnader i den psykiatriska vården då och nu.
Mer
16 år 8 månader sedan #87964 av Bitte
Jag missade också det.
Mer
16 år 8 månader sedan #87965 av Geta
Program i Kunskapskanalen brukar gå i repris åtskilliga
ggr.
Mer
16 år 8 månader sedan #88145 av someone
jasg ska försöka se det . när det går i repris.... de va tydligen mer psyk grejjer omjag inte hörde fel i nästa program.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #88532 av
Jag har varit med författaren som skrev boken om Beckomberga och pratat om mig själv inför klasser. Han filmade oss så jag är med i en utbidningsfilm om psykisk ohälsa. Det är nog det jag vill syssla med. Att prata med dem lyckligt omedvetna ungdomarna. För det stötte jag på. Dem visste ingenting om psykisk sjukdom. Bara att dem själva kunde må dåligt och ha matproblem och ångest men inte mer. ´Jag frågade en 16 årig tjej om hur hon tror att man märker att någon är psykiskt sjuk? Hon svarade: Jo, det finns två grupper. "SMART TJEJ TÄNKTE JAG" Den ena gruppen är den som man ser på gatorna eller på bussen som pratar med sig själva, klär sig konstigt och sånt. Den andra gruppen ser man inte. "VARFÖR INTE DET?" Jo... Dem är så sjuka att dem är inlåsta! Jag hade svårt att hålla mig för skratt men lyckades. Jag satt där med kjol och var fin så när jag då tyckte det var bäst att tala om mig själv blev alla förvånade. "Men du ser ju inte sjuk ut. Det skulle man aldrig tro." Behovet är stort att prata om psykiskt lidande.