Har jag schizofreni?

Mer
8 år 8 månader sedan #765724 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Humörstörningar menas depressiva eller hypomana perioder. Vanliga i början särskilt. Beteendestörningar innebär att man beter sig annorlunda t.ex går ut naken eller barfota på vintern. Jag har inte läst att antidepressiva kan trigga schizofreni. De kan i och för sig trigga psykotiska symptom hos vissa. Eftersom biverkningarna brukar komma direkt borde man snabbt märka det och kunna sluta innan det blir värre. Depression och särskilt djupa depressioner kan också framkalla psykotiska symptom.
Mer
8 år 8 månader sedan #765749 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
:tänk Funderar här på om du borde göra en hjärnskanning för att utesluta en hjärntumör. Det kan visa sig som huvudvärk eller ett tryck på hjärnan. Skulle du även få synhallucinationer bör du absolut göra en hjärnskanning med Det som populärt brukar kallas hjärnröntgen men är Magnetkameraundersökning.

Du bör absolut ta upp detta med en läkare.
www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/ ... g/?ar=True

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 8 månader sedan #765765 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Jag har gjort en MR och det visade ingenting. Jag funderade på om det kunde vara hjärnhinneinflammation på grund av trycket och värken. Men det hade väl visats då på MR:en.
Jag har inga synhallucinationer men brusig syn, ungefär som "myrornas krig" fast svagare, 24/7.
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 8 månader sedan #765789 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Är det någon här som har liknande brus i synen?
Mer
8 år 8 månader sedan #765790 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Har för mig att någon här har haft TV-brus. Det är sällsynt och kallas på engelska för visual snow.

en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow
Mer
8 år 8 månader sedan #765801 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
När jag har synhallucinationer är det klara scener, dubbelprojicerade bilder mycket liknande verkligheten. Men jag påstår att hallucinationer är lätta att genomskåda.

Jag gillar inte heller situationer då det förväntas av mig att jag är skyddsängel. Jag ser en bild, det är första scenen där bilder jag får upp i hjärnan blir till en hel film. Om jag lyckats är det sällsynt att någon ens tar notis om det.
Jag kan bara konstatera att bilderna i filmen är mycket likt verkligheten och jag kan styra dem och om behovet finns, kan jag spela upp filmen från början, bara det att händelserna och filmen går snabbare och snabbare. Till slut har människan inte någon tid kvar och jag kan inte ändra på den blivande verkligheten.

Misslyckandena står att läsa i pressen, dagen eller några dagar efter.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum