Ekonomi

  • ny på forumet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 3 månader sedan #799194 av ny på forumet
Ekonomi skapades av ny på forumet
Hej allihopa.
Jag har varit inne på erat forum i några månader nu och
det är mestadels intressant läsning.
Jag har inte orkat registrera mig ännu eftersom jag inte
kommer på något bra användarnamn m.m.
Men jag undrar om ni vet om man får spara i fonder och aktier
när man har sjukersättning + bostadstillägg.
Eftersom det räknas väl som en inkomst om man gör en vinst och
det får man väl inte göra när man har sjukersättning + bostadstillägg.
Ha en bra dag !
Mer
8 år 3 månader sedan #799197 av Geta
Svar från Geta i ämnet ekonomi
Hej!

Bostadstillägget kan ryka om du deklarera vinst på dina fonder.
Mer
8 år 3 månader sedan #799206 av idefix
Svar från idefix i ämnet Ekonomi
Hej och välkommen till Viska!

Din sjukersättning kommer inte att påverkas oavsett hur mycket vinst du gör. Har du likvida medel (kontanter) som överstiger 25.000 kr på banken
räknas det som en förmögenhet och tas med i beräkningen när bostadstillägget beräknas. Aktier och fonder kan du ha ungefär 100.000 kr (om du bor ensam) maximalt utan att bostadstillägget räknas ned eller försvinner helt (beroende på hur mycket aktierna eller fonderna är värda vid årsskiftet).

Hoppas du blev klokare!

Mvh
Mer
8 år 3 månader sedan #799428 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ekonomi
Du kan välja fonder, som inte ger någon utdelning utan återinvesterar i fonden. Då försvinner kapitalinkomster. Om du har tillgångar över 100000 kr, så räknas 15 % av summan över 100 000 kr. Dvs har du 200 000 kr, så blir det 15000 kr som du anses ha som inkomst. Om du har studielån eller banklån räknas det av mot dina tillgångar.

Förr vet jag att det fanns aktier, som saknade förmögenhetsvärde, men jag vet inte hur det är nu.Man kunde ha aktier värda 100 miljoner men förmögenheten var noll.

[url:2xebkq6e]https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d03ec639-b52d-4d76-a3f1-55148b07edbe/4126-bostadstillagg-till-aktivitetsersattning-sjukersattning-151217.pdf?MOD=AJPERES[/url:2xebkq6e]
Mer
8 år 3 månader sedan #799451 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ekonomi
Hej och välkommen! Du har ju ett bra användarnamn, det är ju, ny på forumet. dra ihop bokstäverna nypåforumet, så har du där ett namn som jag betvivlar att någon annan har. Lösenord är valfritt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #799453 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Ekonomi
:hallo - ny på forumet!