Någon som själva misstänkte schizofreni och sedan fick diagn

Mer
15 år 3 veckor sedan #201639 av Geta
Det började med en fruktansvärd depression med
övertygelse om att allting är meningslöst. När jag
gav upp och släppte taget om tillvaron så blev jag
euforisk ett kort ögonblick. Det tolkade jag som en
religiös upplevelse. Sedan kom vanföreställningarna
så sakta och efter ett år bröt första psykosen ut.
Mer
15 år 3 veckor sedan #201640 av Räven
jag visste ochså vad jag hade innan läkaren visste det.
först trodde jag det var enbart social fobi men sen blev det värre
Mer
15 år 2 veckor sedan #201733 av One
Jag hade en typisk psykos vid 25 års ålder utan att jag förstod det. Först långt senare när vanföreställningar (paranoida) kom började jag misstänka schizofreni eller schizoaffektiv sjukdom. Det har jag dock aldrig fått bekräftat, psykvården har ställt sig helt frågande inför alla mina symtom. Diagnoser jag har fått är; ångestneuros, pseudoneuros depression, borderline, social fobi, personlighetsstörning och bipolär II med frågetecken. Jag vet inte om jag är för vältalig hos farbror doktorn, mitt kaotiska inre är inget som sas märks utåt. Och jag har alltid ansträngt mig till det yttersta för att verka "normal". Mitt psyke har under perioder varit så överbelastat så jag tror att det är en av orsakerna att jag drabbades av epilepsi i vuxen ålder.
Jag tror aldrig att jag kommer att få en korrekt diagnos, har alldeles för dålig kontakt med psykvården som här i stan är så dålig så det är en skam åt det.
Men jag känner mig väldigt hemma här på forumet och märker att det jag har upplevt i mycket överensstämmer med era upplevelser och symptom.
Mer
15 år 2 veckor sedan #201752 av Admin1
Jag började misstänka ett par år innan. Kände mig ofta deprimerad och hade ett år innan svårare att tänka. Man fick väldigt svårt att tänka snabbt och det kändes som om tankarna hade svårt att hitta sina tidigare banor i hjärnan. Hade dock inga psykotiska symptom alls under denna period.