asperger eller schizofreni - hjälp

Mer
15 år 2 veckor sedan #207223 av MsTibbs

w200i skrev: Som jag ser det kan det nog finnas läkare som ställer båda diagnoserna samtidigt. Läkare vet inte heller alltid vad dom gör.

Tänker på mig själv, vilka olika och orimliga diagnoser jag har fått av läkare.

Ring psyket på sjukhuset i Umeå, där har de en.
Mer
15 år 2 veckor sedan #207291 av ak

PSR skrev: Jag har som sagt var diskuterat detta med en ÖVERLÄKARE. Det är köksbordspsykologer som ställer stollediagnoser som att man förutom svåra autistiska drag ges högfungerande autism som tillägg. Skulle vara intressant att höra hur köksbordspsykologerna tänker sig schizofreni utan autistiska drag det vill säga rejäla problem med den sociala interaktionen.


Fast å andra sidan kan man ha problem med social interaktion utan att vara autistisk..
Mer
15 år 2 veckor sedan #207306 av w200i

PSR skrev:
Jag har som sagt var diskuterat detta med en ÖVERLÄKARE. Det är köksbordspsykologer som ställer stollediagnoser som att man förutom svåra autistiska drag ges högfungerande autism som tillägg. Skulle vara intressant att höra hur köksbordspsykologerna tänker sig schizofreni utan autistiska drag det vill säga rejäla problem med den sociala interaktionen.


Det känns ju inte så trovärdigt, då du skriver att du diskuterat med en (!) överläkare och sen bygga vidare med det resonemanget och kalla folk "köksbordspsykologer"...

Jag har då egen erfarenhet av att överläkare kan svamla grovt, likaså professorer eller vad fan som helst!

Den ända "yrkestitel" som jag inte har märkt kan svamla, är typ ryska "stjärnmatematiker"!
Mer
15 år 2 veckor sedan #207448 av MsTibbs

PSR skrev:

MsTibbs skrev:

PSR skrev: Man kan inte ha båda om man läser kriterierna. Schizofreni tar förstås ut asperger med råge.


PSR är av en annan skola. Vissa HAR båda diagnoserna vad än PSR säger.

Jag har som sagt var diskuterat detta med en ÖVERLÄKARE. Det är köksbordspsykologer som ställer stollediagnoser som att man förutom svåra autistiska drag ges högfungerande autism som tillägg. Skulle vara intressant att höra hur köksbordspsykologerna tänker sig schizofreni utan autistiska drag det vill säga rejäla problem med den sociala interaktionen.


Du drar ner detta till sandlådenivå.
Mer
15 år 2 veckor sedan #207886 av w200i
Nä, med ryska "stjärnmatematiker" menar jag inte direkt genier som står att läsa i vetenskapsböcker. Tänkte mer på hårt arbetande högskolelektorer som är väldigt HÖGTEORETISKA. Det finns ju vissa ryssar som räknar funktionsanalys i småskolan...
Mer
14 år 11 månader sedan #217217 av evighetsmaskin
Jag är under utredning och misstänks ha asperger, får reda på mer på torsdag då en psykiater har gått igenom några formulär jag fick fylla i förra veckan.

Har samma problem som du Räven med att förstå vad folk säger, har svårt att "läsa mellan raderna" och tolkar alla ordspråk bokstavligt har alltså ingen förståelse för dem. Är det samma för dig?