vilsen, har jag schizofreni?

Mer
13 år 9 månader sedan #317548 av voltaren
wow, jag är verkligen inte forumstjejen som lägger ut mig själv.
jag är snarare den som hackar ner på andra och nu är jag livrädd för att öppna en tråd.
men jag behöver svar.
jag hör röster.
gjort det i fyra månader nu.
jag vaknar på nätterna av ett slags mummel. det är inte så påtagligt som om någon var i rummet. men det är inte tankar. i don't know.
när jag är vaken hör jag min pojkvän säga elaka saker till mig, men jag är osäker på om det är han men jag blir alltid fylld av hemska känslor.
känslorna är värst.
jag har alltid varit en lugn tjej. alltså verkligen.
väldigt rakt temprament. men nu blir jag superrädd inom bara några sekunder. det känns naturligt för mig men min omgivning (min pojkvän, jag är inte så utåt av mig så det är han som vet och ser) blir rädd/arg/irriterad på mig.
jag hade ett toppförhållande innan detta.
men nu känns det som att det stupar neråt pga att jag inte kan sova själv, att jag inte kan prata med honom om detta (det går inte, jag kan inte beskriva), ångestattacker jag inte kommer ihåg osv.

jag vill inte ha en diagnos.
av er alltså.
jag vill bara veta vad som är
normalt.
normalt?
nä, jag vill veta snittåldrar. för att bli drabbad.
jag tror att jag är för ung.
hur gamla är ni?
jag är sjutton.

min pojkvän är äldre och fattar inte varför jag inte söker hjälp.
varför söker jag inte hjälp?
jag är livrädd.
ahhh, jag vet inte vad jag ska skriva. jag vet inte vad jag vill ha svar på.
måste man ha konkreta frågor?
vad finns det för behandlingar?
Mer
13 år 9 månader sedan #317557 av saara
Svar från saara i ämnet vilsen, har jag schizofreni?
Jag var 16 år då jag första gången for till en psykiater. fick medicin av honom. nu är jag redan 54 år.
Mer
13 år 9 månader sedan #317560 av voltaren
berätta att du har haft det helt okej ändå och lärt dig tygla alltihopa?
Mer
13 år 9 månader sedan #317561 av saara
Svar från saara i ämnet vilsen, har jag schizofreni?
Vill du att jag skall berätta mera?
Mer
13 år 9 månader sedan #317562 av voltaren
om du orkar och vill. jag har ingen att prata/reflektera detta med.
(ja tack!)
Mer
13 år 9 månader sedan #317574 av saara
Svar från saara i ämnet vilsen, har jag schizofreni?
Jag har skrivit och berättat om mej själv väldigt mycket här på viska, är trött nu så jag orkar inte skriva så mycket ikväll. Men du behöver nog få hjälp av psyket. Eftersom du hör röster och om jag förstod dej rätt så kommer de inte från din pojkvän. Ångestattackerna kan du också få hjälp med. Ta kontakt med akutpsyket om du har det mycket svårt nu. Ta kontakt fast du är rädd, för rädslan går över. Du får säkert medicin som hjälper.
Jag har fått medicin jag med så jag har inte lärt mej att tygla min psyksjukdom själv.
snittåldern kommer jag inte ihåg,men har hört att just i puberteten kan en psykisk sjukdom bryta ut.
Nu måste jag gå är så trött. Men vi kanske ses ännu på viska. sök hjälp. KRAM.