vilsen, har jag schizofreni?

Mer
13 år 9 månader sedan #317645 av Geta
Svar från Geta i ämnet vilsen, har jag schizofreni?
Välkommen!
Du ska veta att höra röster är inte så ovanligt och det räknas
inte alltid som något sjukligt. Det går att höra röster men inte
ha schizofrenidiagnos. Det går också att ha schizofrenidiagnos
utan att höra röster.
Mer
13 år 9 månader sedan #317651 av nattbarn
Jag började höra röster och se saker väldigt tidigt, redan då jag var 12. Ångest, depression, självmordstankar och självskadan började ännu tidigare än det.
Jag tror inte det finns någon speciell ålder då man insjuknar men de brukar säga runt 20 är vanligast, började själv med antipskotiska när jag var 15 tror jag, efter att de uträtt en massa saker, var på EEG och magnetröntgen av hjärnan (specielt då synhallucinationer är vanligare vid hjärtumör än shizofreni om jag förstått det rätt) och även sådana där kul psykiska tester där mna ska säga vad man ser i bläckfläckar och sådant.
Det tog länge innan jag sa åt någon att jag såg och hörde saker då det för mig var helt normalt, det är först nu (vid 24 års ålder) som jag har börjat få sjukdomsinsikt, även om den är skör och jag oftast tror på rösterna fortfarande, men det lär ska bli lättare ju äldre man blir menar min mamma.
Mer
13 år 9 månader sedan #317686 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vilsen, har jag schizofreni?
Kvinnor brukar oftast insjukna i schizofreni i 25 års åldern och några år innan brukar arbetsförmågan och socialförmåga nedsättas.

I samband med uppvaknandet kan normala personer få hallucinationer - hypnapompa hallucinationer och det är inget farligt.

Tonåringar kan ibland höra röster utan att de senare insjuknar i schizofreni.

80 % av de som insjuknar i schizofreni har någon i släkten med schizofreni eller bipolär sjukdom.