Schizofren?

Mer
17 år 6 månader sedan #50945 av Paulo
Schizofren? skapades av Paulo
Hej jag heter Paulo och bor i Stockholm.
Jag försöker hjälpa en kompis men jag är helt ny på detta område så jag undrar vart man kan få hjälp, vart kan man ringa osv.
Jag ska berätta lite om hans situation så kanke det finns någon av er som kan hjälpa på något sätt.
Han heter Ricardo och bor i Portugal, han är 20 år gammal och när han gick i skolan blev han alvarligt voldtagen av 6 män som hotada med kniv de hotade även med att mörda honom och hans familj om han sa något.
Han berättade inget för någon men ville inte gå till skolan och mådde allmänt dåligt han stängde in sig på sitt rum osv, de kom i kontakt med en psykolog och en psykiater som som talade med homom ganska länge och till sist berättade han, de gav honom medisin och konstaterade att han var Schizofren och att det inte finns något att göra åt det.
han har nu fått samma läkemedel i ca 3 år utan resultat, han är mest tyst och dosig av läkemedlen han tar och har ingen livskraft.
min fråga är kan detta stämma?
låter det trovärdigt?
Vad kan man göra?
De har bra med pengar och kan tänka sig åka hit för behandlig kan de få det om de betalar? vart ringer man då?
Snälla hjälp mig att få info om detta så jag kan hjälpa han och hans familj som nu är desperata.
Mvh Paulo 08-4048658

det känns som läkaren som är en 70 åring bara vill suga dem på pengar.
Mer
17 år 6 månader sedan #50946 av Paulo
Svar från Paulo i ämnet Schizofren?
Hej igen det går även bra att maila på
<!-- e --><a href="mailto:paulo.k.costa@ericsson.com]paulo.k.costa@ericsson.com[/url]<!-- e -->

mvh Paulo
Mer
17 år 6 månader sedan #50973 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofren?
Det kan tänkas att han faktiskt har schizofreni för det kan bli som du beskriver ungefär, även om det är omöjligt att veta om diagnosen hans är rätt för uppgifterna är väldigt knapphändiga. En tredjedel av de med schizofreni i Sverige brukar få ganska stora problem trots medicinering och samma vård som de som mår mycket bättre. Ungefär 10 % av de med schizofreni kan vara feldiagnosticerade, så chansen att det skall vara fel är inte så stor. Schizofreni sägs vara oftast en ganska enkel sjukdom att diagnosticera.

De första åren av sjukdom brukar vara värst och sedan brukar sjukdomen stabiliseras och förbättras. Ungefär 30 % brukar återhämta sig och kan leva nästan normala liv. Så visst finns det ett visst hopp för honom även om det ser hopplöst ut för honom nu.

Behandlingen av schizofreni består inte enbart av medicin utan det finns andra behandlingar som har effekt. Patientutbildning, kognitiv beteendeterapi och familjeintervention är exempel på det.

Det finns ganska många i Sverige som befinner sig i samma situation som din bekant dvs vården förmår inte göra tillräckligt. Därför är jag inte säker på att det skulle bli bättre för honom i Sverige. Ett problem är ju också språket faktiskt och att han kommer från en lite annorlunda kultur. Portugal är ju med i EU och jag undrar om man då inte har rätt att söka vård i Sverige. Sådana saker kanske de kan kolla upp med ambassaden.

Vet du vilka mediciner och doser han har? Förr användes väldigt höga doser av antipsykotika i Sverige, vilket kunde ge biverkningar och depressioner.
Mer
17 år 6 månader sedan #50975 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Schizofren?
För mig låter det som om han blivit "sjuk" pga våldtäkten...sk post-trauma-syndrom - och inte schizofreni, i rätta mening!
även om symtomena är ganska lika: tysthet, tillbakadragen, initiativlös m.m....vilket är ju mycket förståeligt pga en sån otäck händelse som våldtäkt!
Antingen är hans läkare okunnig, eller också som Du säger: läkaren vill suga ut dem på pengar! tyvärr...
Mer
17 år 6 månader sedan #51049 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Schizofren?
en traumatisk upplevelse kan utlösa en Schizofreni. Även om psykosen inte är en orsak av traumat, så kan traumat bli den utlösande faktorn för någon som kanske har en "känslighet" eller benägenhet att bli psykotisk, från början. Om en person har den här benägenheten, vet man oftas inte förrän efter att psykosen brutit ut.
men precis som sagts ovan, man måste vara säker på innan att det inte egentligen handlar om PTSD, post-traumatiskt stress.
Det låter som om undersökningen varit lite svag och förhastad, och om han bara går omkring och är dåsig av medicinen, så önskar man att han blev noggrannare undersökt. Även om det skulle vara så att han faktiskt har schizofreni, så borde man kunna ge en bättre medicin eller en mer adekvat dos, så han inte blir så påverkad.
Dessutom finns det annan behandling än bara mediciner, och sånt borde också kunna finnas.

Hur du ska göra för att få hjälp från Sverige vet jag inte riktigt. Om jag vore dig skulle jag kontakta ett landsting eller ett större sjukhus i sverige, förslagsvis Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, och höra vad de har att säga. Maila eller ring till deras psykiatriska klinik.
De vet nog mer om vem du ska kontakta, och kan kanske iallafall hänvisa dig vidare eller ge dig fler tips.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #51052 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Schizofren?
Eftersom han bara kan portugisiska, så kanske man först får tänka på brasilien i första hand? Han kanske behöver komma lång bort?

Det kanske finns internationell hjälp att få, vill jag minnas i Sao Paolo?
Tror dem har en centra för homosexuella våldtäkter?

Men annars kanske ni kan pröva med Uppsala? Där finns det en viss hjälp.

Vars är världen på väg?